Kinesiska biltillverkaren Geely har nämnts som en tänkbar köpare av Volvo Cars, och nu skriver Financial Times att Geely "av politiska skäl" vill ha med en svensk partner i sitt bud.
Geely söker svensk Volvo-partner

Mest läst i kategorin
Det framgår av torsdagens Financial Times, allra sist i en artikel om att Ford fördjupar samtalen med spekulanterna på Volvo.
FT hänvisar till ”två personer nära försäljningen” som källa till att Geely vill ha en svensk partner.
Tidigare i mars framkom enligt Expressen att en svensk gruppering ledd av tidigare Volvochefen PG Gyllenhammar är med i samtalen om att köpa Volvo Cars, men Gyllenhammar ville åtminstone inte för Realtid.se bekräfta detta.
Han är numera rådgivare åt banken Rothschild, och där svarade tidigare i mars hans sekreterare Linda Hawkins så här i ett mejl:
”Dear Ian Hammar
Again, Mr. Gyllenhammar appreciates your interest but does not wish to discuss this.
Kind regards
Linda Hawkins”
Familjen Wallenberg ägde länge Volvos ärkekonkurrent Saab, och Saab-fantasten Peter ”Poker” Wallenberg skissade i Realtid.se nyligen på någon typ av svensk lösning för att rädda den stora bilkompetensen i Sverige.
Norska tidningen Dagens Naeringsliv skrev i förra veckan att Wallenberg-delägda riskkapitalbolaget EQT fört samtal om att köpa Volvo Cars, men valde att backa ur.
EQT:s vd Conni Jonsson sa till Dagens Industri att Volvo Cars behöver 30-40 miljarder kronor för att överleva, och att EQT inte är den rätta ägaren.
Branschfolk har enligt FT uttryckt oro för att kineser skulle köpa Volvo Cars, eftersom det antas kunna leda till att kineserna bara är ute efter att pumpa företaget på tillverkningsutrustning och nya bilmodeller.
FT skriver nu att Ford vill ha 8-16 miljarder kronor för Volvo Cars som går med förlust.
Flera kinesiska parter har pekats ut som intresserade av att köpa den svenska biltillverkaren.
Ford själva säger i ett utlåtande enligt FT att man är nöjd med antalet intresserade Volvo-köpare, och kvaliteten på dessa köpare.
Försäljningsprocessen väntas ta lite tid, och Ford understryker att det fortfarande inte är bestämt att Volvo Cars verkligen ska säljas.
Ford betalade drygt 50 miljarder kronor för Volvo Cars år 1999, Men Volvo Cars hade en förlust på 12 miljarder i fjol.
Volvo Cars försäjlning minskar kraftigt och var femte anställd sparkas. Läger för Volvo Cars ser enligt FT sämre ut än på flera decennier.
Utöver Geely har företagen Dongfeng och Chang’an pekats ut som kineser intresserade av Volvo Cars.
Chang’an har ett samarbete med Ford sedan tidigare.
Chery Automobile har även sagt sig vara intresserat av Volvo Cars, men att bolaget inte vill slåss med andra kineser om detta.
Biltillverkare i västvärlden vill i nuvarande dåliga tider undvika att göra stora företagsköp, så kineserna är i praktiken de enda intresserade.