Hitta fördelarna, gasa och prioritera. Stefan Ekberg har kommit ut med ny bok om hur vi överlever krisen.
Gasa i lågkonjunkturen
Mest läst i kategorin
Titeln är ”492 tips om hur små företag ska överleva lågkonjunkturen”.
Varför har du skrivit du den?
– Av det enkla skälet att kunderna vill ha den.
De efterfrågade små tips?
– Ja, tips som är konkreta och handfasta. Den här boken låg nummer ett på listan av det som kunderna efterfrågade.
Hur har du burit dig åt för att ta fram tipsen?
– Vi har en hel del böcker själva som vi har tagit av och sedan jobbar vi med marknadsföring själva plus att vi är ett litet företag.
Varför vet ni mer än andra?
– Vi smörar för kunderna. Det som är viktigast när det gäller kunder är att stå på tå. Man ska behandla dem som sina bästa vänner, annars lämnar de en. Det gör bara en procent av landets företagare. Sverige är en gammal Sovjetstat när det gäller service.
Vad är de vanligaste felen som företag gör i en lågkonjunktur?
– Att de täpper till kostnaderna och slutar att satsa framåt. Man blir rädd istället. Men egentligen finns fantastiska möjligheter att satsa framåt. Det finns till exempel skickliga webbdesigners till bra priser. Men problemet är att man blir protektionistisk och rädslan är den största fienden.
– Det är bättre att gasa utför stupet än att bli knuffad.
Som Thelma och Louise?
– Precis! Man ska köra som Thelma och Louise.
Överlag är det viktigt att företagare anammar en ny mental inställning, enligt Ekberg.
– Nu måste man kanske ringa tjugo samtal istället för tio. Gör man inte det så blir man rädd.
Hur ska chefen bete sig i sämre tider?
– Det handlar om att visa hur läget ser ut och vilka belöningar personalen får om man klarar av det här. Det ska fortfarande vara kul att komma till jobbet.
Det kom just ett pressmeddelande med rubriken Tio anledningar att älska lågkonjunkturen. Måste det låta så käckt?
– Ja, käcka bud är vad vi behöver just nu. Men de ska inte vara innehållslösa utan vi behöver konkreta käcka råd som vi blir glada av.
Du skriver att man ska sparka sina sämsta kunder?
– Det tycker jag alltid man ska göra. Man ska inte arbeta med de man får ont i huvudet av. Man ska inte jobba med idioter. Det finns ett fåtal vansinniga koleriska människor och de ska man inte jobba med. Man måste tänka på vad som är bäst för företaget.
Ett annat tips är att man ska akta sig för magiska piller, är inte din bok ett magiskt piller?
– Det skulle kunna vara det. Men, som sagt, rent konkreta små åtgärder behöver inte vara magiska piller.
Hur ska du klara dig i lågkonjunkturen?
– Jag ska jobba dubbelt så hårt. Vi kommer antagligen ge ut 20 böcker i år. Förra året var det tolv. Böckerna handlar om marknadsföring, försäljning och konkreta affärsidéer. Nästa bok Affärsidéer för dig kommer ut om två månader.