Motorbåtsföretaget Golden-Cut Yachts gör konkurs. Bland investerarna finns Mats Gabrielsson och statliga Almi Invest.
Gabrielsson och Almi offer i lyxbåtskonkurs
Mest läst i kategorin
Strax före jul försattes Golden-Cut Yachts i konkurs på egen begäran. Företaget tillverkade båtar i Storebro Solö-stil för strax under två miljoner kronor styck, och registrerades 2008 av den 40-årige entreprenören Richard Granberg.
Under vintern 2009 medverkade Granberg i SVT:s entreprenörsserie Draknästet, där han nekades investering. Tre av ”drakarna” – Mats Gabrielsson, Sven Hagströmer och Richard Båge – köpte dock varsin båt, och Mats Gabrielsson – senast omskriven i samband med konkursen i Borås Wäfveri – investerade sedermera dessutom i bolaget och blev dess styrelseordförande.
Vid sidan av Gabrielsson investerade även såddkapitalbolaget Västervik Invest AB – startat 2007 med främst Electroluxpengar efter nedläggningen av en dammsugarfabrik – samt statliga Almi Invest, som startade 2009 och har en dryg miljard att investera. Hälften kommer från EU:s strukturfondsmedel och resten från Almi.
– Det här är ett utmärkt exempel på Almi Invests verksamhet. En investering i ett företag med stor tillväxtpotential ledd av en driven entreprenör, och där Almi Invest investerar tillsammans med privata
riskkapitalbolag, sade Tarja zu dem Berge, vd Almi Invest Småland och Öarna, i mars i år i samband med investeringen.
Vid sidan av Almi Invests investering, som gjorde staten till 11-procentig ägare i båtföretaget, lånade systerbolaget Almi Företagsutveckling ut 1,5 miljoner kronor. Almi är därför näst största fordringsägare efter Tjustbygdens Sparbank, som har en fordring på 1,6 miljoner kronor i konkursen.
Advokat Bengt Stridh på Glimstedt i Kalmar är konkursförvaltare och har ett enkelt svar på vad som gått snett:
– Man har inte sålt tillräckligt med båtar.
Nu och fram till sista januari pågår Stridhs arbete med att utreda hur stor bristen i boet är, parallellt med att han försöker få in anbud på företagets ”rörelse eller delar därav”, som det heter.
– Det finns en färdig båt och en som är klar så när som på motor och diverse beslag, säger han om vilka tillgångar som finns.
För den som är spekulant på att köpa rörelsen påpekar Stridh att det ju finns ett färdigt koncept med ritningar och annat. Än så länge rör de förfrågningar han har fått in dock enskilda båtar.
Totalt hann Golden-Cut bygga tio båtar under sin 1,5-åriga existens (inklusive de två som nu finns till salu). På ett träbåtsforum på Internet meddelar Richard Granberg strax före jul att han hoppas se mer av Golden-Cut-båtar i framtiden (se nedan för forummeddelandet).
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.