Det säger Mernosh Saatchi, vd och grundare av kommunikationsbyrån Humblestorm om att bli utsedd till årets entreprenör. Nu kavlar hon upp ärmarna för att möta lågkonjunkturen.
"Futtigt"
Mest läst i kategorin
”Vänta lite”, signalerar Mernosh Saatchi genom en glasruta på kontoret.
Hon sitter i möte och utvärderar vad hennes bolag, Humblestrom kunde ha gjort bättre på det största it-event som konsultbolaget någonsin har hållit i. Över tusen Microsoftanställda har under två dagar varit i Västerås och deltagit i seminarium, workshops och kvällsunderhållning.
Senare ska hon säga att det var superlyckat men just nu går hon och en kollega igenom vad de ska förbättra när det gäller intern kommunikation och effektivitet.
Så kommer hon ut. Klädd som en jaktintresserad brittisk gentleman bär hon beiga byxor, höga bruna stövlar, mörkbrun polo och rutig väst. Därtill en fet dykarklocka i herrmodell och ett finurligt leende.
Mernosh Saatchi blev nyligen utsedd till Årets entreprenör av Veckans Affärer eftersom hon är den kvinna som är under 30 med det största bolaget, sett till omsättningen.
– Jag blev stolt och glad. Det är en enorm bekräftelse. Jag tänkte: Shit, jag hoppas det här betyder mycket affärer. Det är också kul för de kunder som har följt oss sedan start, säger hon.
Men…
– Samtidigt känns det futtigt. Vi omsätter 40 miljoner kronor. Jag kan inte låta bli att tänka på hur stort Sveriges största företag är som drivs av en man under 30. Det måste vara miljarder. Jag fattar inte varför det är så stor skillnad. Vad tror du?
Omsättningsmässigt har Humblestorm vuxit kraftigt på fem år. Från 3,7 miljoner kronor till fjolårets 40.
Hur lyckas man med det?
– Ödmjukhet, svarar Mernosh Saatchi.
Det gäller att vara lyhörd och lyssna så att ett event kan utformas efter en kunds önskemål.
– Kunderna har sällan lösningen, men de har många ingredienser. sedan är det vårt jobb att komma på hur de ska lösa och paketera ett event. Och vi gör det bra. Vi har fått uppdrag på grund av att nöjda kunder har tipsat andra.
Fast att bara vara ödmjuk är inte positivt. Själv har hon lärt sig att bita ifrån de senaste åren. Men i början när hon startade bolaget hade hon inget val.
Det började med att Mernosh arbetade för Microsofts marknadsavdelning. Hon och ett gäng därifrån knoppade av sig själva och började därefter med Microsoft som första kund. Hon visste hur de ville ha sina events men samtidigt skulle de förbättras.
Nu är hon vd, majoritetsägare för Humblestorm med 35 anställda och har hittills endast jobbat i goda tider.
Nu ser det lite annorlunda ut och det är faktiskt med blandade känslor som hon blickar in i lågkonjunkturen.
Kunderna är mer avvaktande. Nu efterlyser kunderna inte längre events som är varumärkesstärkande. Nu ska det säljas och det blir allt viktigare att Humblestorm kan mäta ett event och komma med konkret feedback om vad besökarna fick ut av det.
– Jag är inte så orolig. Det styrs ju av yttre krafter. Fast det är spännande. Klarar vi det här så klarar vi det mesta.
Mernosh Saatchi lyser upp en stund och förklarar trovärdigt att hon är tävlingsmänniska.
– Jag ger mig fan på att det ska gå. Jag har ett driv och jobbar för det jag vill. Man måste våga utmana sig själv och välja vilka hopp man ska ta. Men man kan inte hoppa jämt.
För åtta månader sedan fick Mernosh Saatchi barn. Hon var hemma tre månader och säger att det påverkat jobbet. Både positivt och negativt.
Men mest positivt. Eftersom hon inte kan lägga all tid på jobbet så har hon blivit bättre på att prioritera.
Inför lågkonjunkturen har hon skapat två nya dotterbolag. Det är Humblestorm Staffing AB och Humblestorm Event & Communication där det förstnämnda är ett bemanningsföretag.
Om fem år hoppas hon att Humblestorm utvecklat fler dotterbolag.
– Jag hoppas att jag är vd för en stor koncern.
Mernosh Saatchi skrattar först.
Därefter nickar hon bestämt.