Realtid

Fullträff för H&M-arvingar

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 okt. 2009Publicerad: 02 okt. 2009

Tillväxtplanerna är offensiva för bordsboknings-bolaget Livebookings där Stefan och Jan Bengtsson är stora delägare, och där riskkapitalbolaget Wellington Partners nu pumpar in 100 miljoner kronor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det nya kapitaltillskottet ger en möjlighet för oss att växa ännu snabbare, ovanpå vår befintliga tillväxtplan, säger Livebookings vd Niklas Eklund till Realtid.se.

Anmäl dig till Finans och Försäkring-nyhetsbrevet som kommer ut på fredagar.

Han har till och med blivit intervjuad av amerikanska tv-kanalen CNBC om Livebookings och kapitaltillskottet. Klicka här för att se tv-inslaget.

Tvillingarna Stefan och Jan Bengtsson är dottersöner till H&M-grundaren Erling Persson och är fortfarande stora delägare i H&M, men de gör även investeringar via sitt investmentbolag Ekstranda som varit med länge som storägare i Livebookings.

Kapitaltillskottet från Wellington innebär en viktig kvalitetsstämpel för Livebookings, som utvecklat en tjänst för att boka bord på restauranger via internet.

Wellington med huvudkontor i München förvaltar ett kapital på 7-8 miljarder kronor, och investerar i nya teknologiföretag och medicinska forskningsbolag. Bland annat har Wellington investerat i Spotify.

För drygt ett år sedan kom en annan tungviktare in i Livebookings ägarkrets, då riskkapitalbolaget Balderton också pumpade in 100 miljoner kronor.

Och den höga tillväxt som utlovades då, har förverkligats.

ANNONS

6.000 restauranger över hela Europa är nu kopplade till Livebookings, och 30.000 gäster per dag bokar restaurangbord via tjänsten.

Livebookings tar ut 10-20 kronor per gäst som bokar bord via bolagets tjänst.

Intäkterna för verksamheten uppgick till motsvarande 26-27 miljoner kronor i fjol, och planen är att nästan fyrfaldiga detta i år till över 90 miljoner kronor.

Livebookings har nu satt upp som mål att öka antalet anslutna restauranger från nuvarande 6.000 till 20.000 inom tre år.

Bolaget har i dagsläget 100 anställda som jobbar för att ansluta 300 ytterligare restauranger i månaden, men nu trycker bolaget på gasen och ska öka det till minst 500 nya restauranger i månaden.

Ett huvudsyfte med kapitaltillskottet från Wellington, är att finansiera den kraftiga tillväxten.

Världsledande på området är ännu amerikanska bolaget OpenTable som hanterar 300.000 bordsbokningar om dagen – tio gånger så många som Livebookings.

OpenTable gjorde en framgångsrik börsintroduktion tidigare i år med stor efterfrågan från investerare trots ett ganska bistert börsklimat.

ANNONS

Bolaget räknade med en introduktionskurs på 12 dollar per aktie, vilket senare höjdes först till 16-18 dollar och sedan till den slutliga nivån 20 dollar.

Efter en inledande kraftig kursuppgång har OpenTable-aktien legat stabilt kring 25-30 dollar på Nasdaq-börsen, och hela bolaget är därmed värt 4 miljarder kronor på börsen enligt Bloomberg.

Det var efter uppmärksamheten kring OpenTable-introduktionen som investerare även fick upp ögonen för Livebookings, och Wellington på eget initiativ kontaktade Livebookings för att fråga om det fanns möjlighet att få investera i bolaget.

Affärskoncepten skiljer sig något mellan OpenTable och Livebookings.

OpenTable riktar sig direkt till restauranggästerna som när de går in på en ansluten restaurangs hemsida på internet, kommer in på OpenTables restaurangguide.

Det betyder att det är OpenTable som har relationen med gästen, vilket enligt Livebookings Nordenchef Peter Bergström kan utgöra ett ”hot” mot restaurangen.

Om inte den aktuella restaurangen kan erbjuda ett bord vid den tidpunkt som gästen vill, så föreslår OpenTables hemsida en konkurrerande restaurang.

Livebookings har därför valt att på ett annat sätt erbjuda sin tjänst för restaurangerna, så att det är restaurangen som ”äger” kundrelationen.

ANNONS

Med sitt koncept tillhandahåller Livebookings sin bokningstjänst för de restauranger som vill ansluta sig, och installerar tjänsten på restaurangens hemsida.

En viktig del av konceptet är även att partners till Livebookings genererar bokningar för anslutna restauranger.

Dessa partners är alla typer av restaurangguider och söktjänster på internet som Eniro, Allt om Stockholm, Ticnet, American Express, Lastminute och Expressen.

På de hemsidorna listas restauranger i kombination med recensioner och annat, och så är även Livebookings bokningstjänst påkopplad.

När gästen har kollat runt lite och valt önskad restaurang, kan man därför boka bord på restaurangen direkt på exempelvis Eniros hemsida.

Livebookings snabbast växande partnersajt bland dessa är Bookatable.com.

Geografiskt har Livebookings i dagsläget främst verksamhet i Norden, Storbritannien och Tyskland.

Expansion pågår även i Belgien, Holland, Luxemburg, Frankrike och Spanien.

ANNONS

I våras smygstartade en lansering i USA.

Fokus ligger nu på att Livebookings ska bli riktigt väletablerat i Europa, på samma sätt som OpenTable är väletablerat i USA.

Strategin är en inriktning på större städer i Europa.

Flest kunder har Livebookings i London men mätt som penetrationsgrad har bolaget kommit längst i Stockholm där 90-95 procent av ”fine dining”-restaurangerna är anslutna. Det är i princip alla restauranger som finns i huvudstaden.

Men mycket mer finns att göra i Sverige, där 60 ytterligare restauranger i månaden ansluter sig till Livebookings tjänst.

Bergström för nu diskussioner med skidanläggningsbolaget Skistar för att ansluta restauranger på skidorter som Åre och Sälen.

I Sverige äter folk på restaurang för 50 miljarder kronor per år.

Livebookings riktar sig till en del av den marknaden som omsätter 20 miljarder per år.

ANNONS

Sedan är det i sin tur 6-7 miljarder kronor av den omsättningen som avser bordsbokade gäster på de restaurangerna. Resten är ”walk in”.

OpenTable för sin del inriktar sig bara på de dyraste ”high end”-restaurangerna.

Livebookings har med alla kategorier, alltifrån små kvarterskrogar till stjärnkockarna Mathias Dahlgrens eller Melker Anderssons lyxkrogar.

Via sitt investmentbolag Ekstranda äger H&M-arvingarna själva Stockholms-restauranger som Sturehof och Riche, som också är anslutna till Livebookings.

Ekstranda äger 12 procent av Livebookings.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]