Realtid

Fredriksen bidar sin tid

Martin Lindgren
Uppdaterad: 09 juni 2010Publicerad: 09 juni 2010

Norska shippingmiljardären John Fredriksens holdingbolag är skuldfritt och har likviditet i drivor. Nu väntar han bara på rätt tillfälle att köpa nya bolag.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I mars 2009 rapporterades om hur John Fredriksen, norsk tankerkung och laxmagnat med mera, balanserade på toppen av ett skuldberg på över 240 miljarder kronor, samtidigt som tillgångsvärdena uppgavs falla i hans koncern. En av Realtid.se intervjuad talesperson för Fredriksenrederiet Frontline ifrågasatte visserligen uppgifterna, som rapporterades i norsk finanspress.

Idag är tongångarna hur som helst väsentligt annorlunda: till Financial Times säger Fredriksen att han har flera miljarder i likvida tillgångar att spendera på börsnoterade rederier som kan tänkas vara sårbara och därför möjliga att förvärva i en eventuell framtida nedgång.

Financial Times skriver att Fredriksens förmögenhet uppskattningsvis uppgår till 10 miljarder dollar, varav endast 20 procent – enligt Fredriksen själv – ligger i shipping.

Fredriksen är förutom i shipping engagerad i resor – han är den största ägaren i tyska Tui, som äger bland annat svenska Fritidsresor – och i inkasso: han är största ägare och har placerat ena dottern i styrelsen för norska Aktiv Kapital, som är noterat på Oslobörsen och har verksamhet i Sverige. Strax under Fredriksens bolag Geveran finns alla svenska storbanker utom Swedbank med ägarlängdens tio i topp-lista.

Som ”Group Business Development Director” i Aktiv Kapital finns svensken Tibor Veres, känd från finansbolaget Adamas på 80-talet och med tidigare relationer till svenska storbanker.

Så här skrev Dagens Industri om Tibor Veres i maj 1994:

”Ungerskfödde Tibor Veres var en stor profil på 1980-talet. Drömmen var att skapa en rikstäckande finanskoncern och därför skapades Adamas och dotterbolaget Obligentia. För att förverkliga drömmen lånade bolagen upp 4,5 miljarder kronor. Adamas och Obligentia var dock bland de första som kraschade när marknaden vände hösten 1990. Kreditförlusterna uppskattas till 1,2 miljarder kronor. De största förlusterna har drabbat Första Sparbanken, Gota och Nordbanken.”

Åter till Fredriksens förvärvsplaner och vad han säger till Financial Times:

ANNONS

– Marknaden är något utbombad för tillfället, så vi ser oss om en smula.

Fredriksens exponering mot shipping består enligt FT av innehav i de börsnoterade rederier han äger: Golden Ocean, ett bulkrederi, Golag, som kör tankerfartyg för gas, och Sea Drill, som sysslar med oljeborrningsfartyg.

Kärninnehavet är dock Frontline, världens största oljetankeroperatör, och det är här förvärvsplanerna tycks finnas.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS