<pufftextlänk>Det är nya tider, även för konservativa vinodlare i Frankrike. Nu har även fransmännens insett fördelarna med marknadsföring.</pufftextlänk> De tar upp kampen med med den nya världen genom att kopiera deras satsning på tydlig varumärkesprofilering.
Franska vinodlare härmar nya världen

Mest läst i kategorin
Frankrike som länge setts som världens främsta vinland har fått det allt svårare att hävda sig i konkurrensen. Dels pressas de franska odlarna av sina europeiska grannar som Italien och Spanien, men framförallt kommer hotet från den nya världen. Länder som Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Chile och USA har effektivt slagit sig in på de europeiska marknaderna. Samtidigt har vinkonsumtionen minskat på hemmaplan.
I USA har andelen franska viner sjunkit från tio procent till bara tre procent på senare år. I Storbritannien har franska viner fortfarande 20 procent av marknaden, men andelen är på väg ner.
Enligt den amerikanska tidningen Herald Tribune beror Frankrikes problem dels på att vinodlarna envist håller fast vid traditioner, och delvis på den franska lagstiftningen.
Franska viner måste enligt lag märkas efter vilken region de är tillverkade i, till exempel Bordeaux. Men den moderna konsumenten utgår i större utsträckning från vilken druva vinet består av, till exempel Cabernet Sauvignon. En trend son vinproducenterna i den nya världen tagit fasta på och använt sig flitigt av i sin marknadsföring.
Enligt Herald Tribune har flera vinodlare i Frankrike börjat tänka om. Ett tydligt exempel är OVS som planerar en offensiv satsning av vinet Chamarré i USA. För att lyckas med satsningen kommer varumärket Chamarré användas tydligare i marknadsföringen och även framhävas på etiketterna i likhet med vinerna från Australien och USA.
– Vin blir i allt större utsträckning en konsumentprodukt istället för ett kulturell symbol. Öl, sprit, grönsaker och även bröd har tydliga varumärken, så varför ska inte vin ha det? säger OVS marknadschef Pierre Courbon till Herald Tribune.
OVS kommer att satsa 10 miljoner dollar, cirka 70 miljoner kronor, de kommande tre åren på sin USA-marknadsföringskampanj. Om fem år hoppas bolaget på att USA-försäljningen ligger på 12 miljoner flaskor om året.
Enligt somliga experter ligger det största hotet mot de franska vinodlarna i att de globala varumärkena startar egen tillverkning i Frankrike.