Realtid

Franska tullen jagar falska lyxvaror

Realtid.se
Uppdaterad: 05 sep. 2006Publicerad: 05 sep. 2006

Diorkopierade solglasögon och falska Vuittonväskor. Inte ens i lyxmärkenas hemland skyr konsumenterna förfalskningar. Myndigheterna svarar med massiva motkampanjer. Och Vuitton har inlett över 17.000 processer mot piratkopierande tillverkare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

PARIS – Det är svårt att få folk att känna sig berörda av en växande parallell marknad, säger ledningen för en stor antikopieringskampanj i Frankrike.

– Eftersom en rad lyxprodukter tillverkas i Frankrike är konsumenterna kanske ännu mer attraherade av kopiorna. När de inte har råd med en äkta vara, faller de lätt för en imitation, säger en representant för den franska tullen.

Under de senaste månaderna har invånarna matats med information om piratkopiering av allehanda produkter. ”30.000 jobb i landet hotas.” ”Kopierade leksaker eller bildelar kan vara livsfarliga.” ”Förfalskningarna tillverkas av oskyddade arbetare.”

Under våren gick en rad företag och institutioner samman för att genomföra landets första nationella kampanj mot kopior av skyddade varumärken. Den avslutades första september och har innehållit reklamsnuttar i teve och i utställningar. Tullen har också genomfört spektakulära kontroller av hemvändande turister.

– Invånarna är nu medvetna om att det är strängt förbjudet att köpa kopior. Men däremot är det svårt att få folk att känna sig personligen berörda, säger en medlem av kampanjledningen.

Av naturliga skäl går det inte att presentera några exakta siffror om denna piratmarknad, men enligt franska myndigheter har den ökat märkbart under de senaste åren.

Producenterna har på egen hand också intensifierat kampen mot kopiorna.

Vuitton har till exempel inlett över 17.000 juridiska processer mot tillverkare, som i olika länder imiterar företagets varor.

ANNONS

Anna Trenning-Himmelsbach

frilansjournalist Frankrike

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS