Backteman kan vinna "Stora Kommunikatörspriset 2013".
Från sluten jätte till en transparent aktör
Mest läst i kategorin
Thomas Backteman, Swedbanks koncernkommunikationsdirektör, är en av tre finalister till ”Stora Kommunikatörspriset 2013”, enligt ett pressmeddelande. Priset går till en person eller en grupp som gjort stora insatser inom kommunikation det senaste året. Nu ska kommunikationsbranschen rösta fram vinnaren.
Ur juryns motivering: Swedbank har genom en aktiv kommunikationsstrategi återskapat förtroendet för banken från absolut bottenläge. Thomas Backteman har transformerat bankens kommunikationsmanér från en sluten jätte till en transparent aktör som kommunicerar bankernas ansvar och vågar ta de obehagliga frågorna i en bransch som präglats av hård kritik.
Är du förvånad över att du är en av finalisterna?
– Jag är snarare hedrad över uppmärksamheten. Det är ingen soloräd utan det beror på att vi har en vd som är skicklig på att kommunicera och ett bra team som jobbar med kommunikation här, säger Thomas Backteman till Realtid.
Vilka är dina bästa egenskaper som kommunikatör?
– Jag är öppen och transparent och det har kommit väl till pass under den här tiden dessutom är jag en social person och har lätt för att lära mig. En av mina kollegor säger att jag är världens bästa ”118 118-service” som kommer ihåg det mesta, säger Thomas Backteman.
Det var år 2008 när Lehman Brothers gick i konkurs som också blev startskottet för en djup finansiell kris. Och en nystart för Swedbanks nya kommunikation. Thomas Backteman blev då inhyrd som konsult på Swedbank som befann sig i en djup kris. En kris som pågått länge – även i dess kommunikation.
– Det är inte så att Swedbanks kris börjar med Lehman Brothers. Utan det är något som man byggt upp under många år innan Lehman med en aktiv inställning om att omvärlden och media vill banken illa, och att man därför inte ska ha med dem att göra, säger Thomas Backteman i en kommentar.
Sedan dess har Swedbank gått från slutenhet och misstro till öppenhet och transparens i sin kommunikation.
– Jag har hittills inte sett några begränsningar, utan jag tror inte det finns någon annan långsiktig väg att bygga förtroende än att fortsätta öka transparensen. Sedan är det en modell som inte är odelat positiv. Det finns utmaningar med att vara transparent, säger han.
Thomas Backteman har en lång bakgrund som officer inom Försvarsmakten där han bland annat arbetat för svenska försvaret i Bosnien. Längst tid, tio år, spenderade han på Halvarsson & Halvarsson innan Thomas började på Brunswick. Idag är han ansvarig för marknadsföringsfrågor, public affairs och hållbarhetsfrågor för Swedbank.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.