Realtid

Framtidsoptimism i Affärsvärlden

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 feb. 2009Publicerad: 23 feb. 2009

På flera ställen i finanstidningens senaste nummer finns ljusa signaler i krismörkret, men chefredaktören Jon Åsberg är inte lika uppstämd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Flygbranschens revansch: "Enda tidsmaskinen som fungerar"

15 nov. 2025

På sidan 39 skriver AV:s börskrönikör Calle Froste på temat ”Börsen har bottnat”.

På sidan 46 finns en artikel om att ”SEB är på väg tillbaka…”, och på motsatta sidan 47 i uppslaget står det ”…och SHB klarar krisen”.

AV:s initierade skvallerspalt ”Börsgolvet” inleds på sista sidan 58 med ”Nu vänder det”.

– Jag vet inte riktigt vad som var optimistiskt i vårt senaste nummer, frågar sig dock Åsberg reflekterande när Realtid.se når honom.

Han påpekar att inledningen på Börsgolvet var ”Nu vänder det…eller?”.

– Vi skrev i övrigt i numret om att Irland håller på att sjunka och att Munksjö behöver hjälp att undvika konkurs.

– Vad jag minns hade vi bara dåliga nyheter och säljrekommendationer för olika aktier, även om det var lite positivt kring Bure och kanske något mer.

– Men det mesta handlade ändå om att folk vill sälja aktier.

ANNONS

– Jag vet inte vad som var positivt. Jag tycker inte att det var ett särskilt optimistiskt nummer.

– Visst kanske börsen är på väg att bottna någon gång snart. Däremot tror jag att konjunkturen verkligen är på väg utför.

– Ser man bara på börsen kanske man kan känna lite hopp, men att börsen verkligen skulle sätta fart uppåt tror jag inte riktigt.

– Men jag vet inte. Jag är egentligen inte bättre än någon annan på att spå börsen.

Hur går det för Affärsvärlden? Har ni tvingats säga upp folk?

– Nej, vi har inte sagt upp någon.

Hur går er annonsförsäljning?

– Den är dålig. Räknar man sidorna i tidningen kan man se det.

ANNONS

– I en bra konjunktur har vi 80, 90, kanske 100 sidor. Nu är det snarare 60-70. Skillnaden är mängden annonser. Det är en jättetuff marknad.

Åsberg refererar till den senaste statistiken som visar att annonseringarna totalt i Sverige minskade med 24 procent eller så under januari.

– Medan vi minskade vår annonsförsäljning med 33 procent jämfört med året innan. Så det är jättetufft.

Affärsvärldens prenumerationer är inte lika känsligt.

– Det är mer stabilt, och våra andra verksamheter också. På internet har vi inte känt av samma nedgång. Vi har faktiskt ökat i år – peppar, peppar.

– Sedan går våra seminarier väldigt bra också, så vi har andra saker vi tjänar pengar på.

– Men annonsmarknaden för print är svag – det är inget att snacka om.

Affärsvärlden ägs av Talentum som är ett börsnoterat företag i Finland, som i sin tur ägs till 30 procent av Alma Media.

ANNONS

Alma ägs i sin tur delvis av finska bolaget Sampo med sin förgrundsfigur Nalle Wahlroos.

Det finns även en annan stor ägargrupp i Alma i form av något riskkapitalbolag.

Åsberg själv får i sitt jobb frottera sig med världens stora potentater. I samband med sin prisutdelning till ”Årets ledare” bjöd Affärsvärlden in världsentreprenören Richard Branson.

– Det var jättekul. Han var väldigt trevlig, ganska lågmäld och ödmjuk. Branson är absolut ingen som står på scen för att få uppmärksamhet.

– Han är pratsam och intresserad av andra människor, och en god lyssnare.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS