Kanadas äldsta bank vill växa inom institutionella- och wholesale-segmentet i Norden.
Förvaltare vill etablera sig i Norden

Kapitalförvaltaren BMO Global Asset Management, en del av Kanadas äldsta bank Bank of Montreal, siktar på att etablera sig i Norden och vill öka marknadsandelar både på den institutionell sidan samt wholesale-marknaden.
Nordenchefen Robert Elfström uppger för Realtid att bolaget har en expansiv tillväxtfas i Europa, inte minst sedan förvärvet av F&C Investments förra året. Elfström kom själv till BMO från Franklin Templeton i somras.
– För F&C var fokus förut mycket på institutioner och där hade bolaget en stark profil men nu fokuserar vi väldigt mycket på att öka inom wholesale. Initialt är det jag som arbetar med Norden från Stockholmskontoret men vi har planer på att expandera. Men vi har kunder här sedan tidigare så det är inte ett blankt papper vi börjar med. Dessutom har vi mycket support från våra team i London, säger Elfström.
BMO fyller 200 år 2017 och har för närvarande 250 miljarder dollar i förvaltat kapital. Inom organisationen finns även ett antal så kallade boutiques, mindre kapitalförvaltare nischade mot mer specifika strategier och förvaltningsmodeller.
Just bredden i strategierna som erbjuds ser Elfström som positivt när det gäller etableringen i Europa, särskilt med tanke på det allt större fokuset på skillnaden mellan passiva och aktiva produkter.
– Polariseringen mellan passiv och aktiv förvaltning kommer att fortsätta och som intressant ser jag då vår möjlighet att kunna erbjuda strategier över hela efterfrågespannet, från ETF:er till så kallad style premia och klart aktivt förvaltade strategier, säger han.
Hållbarhet inom kapitalförvaltning och så kallade ESG-faktorer är också viktiga delar av erbjudandet eftersom BMO arbetat med det sedan 1984. Dessutom har det blivit allt viktigare för investerare också.
– Vi har sett att det har blivit en generationsfråga i allt högre grad, från tidigare ett rent institutionellt intresse till idag ett mer utbrett intresse även inom retailsegmentet, säger Elfström.
Det har varit ett naturligt fokus på den svenska marknaden eftersom kontoret är i Stockholm och marknaden är störst men etableringen av varumärket gäller i hela Norden. Utmaningen ligger i att, särskilt på wholesale-sidan, paketera kompetensen så att det passar in på området och det nuvarande marknadsläget.
– På wholesale-sidan är det lite längre ledtider, eftersom en del strategier ska fondifieras för att passa de kunderna alternativt är andelsklassen idag avsedd för institutioner, men vi vill skapa de rätta lösningarna för retailinvesterare också.
– Öppna plattformar och guidade universum är då väldigt viktiga, avslutar Elfström.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.