16 juni
2026

Realtid

Fortum överklagar myndighetskrav

administrator

administrator

Kraftjätten Fortum överklagar Energimarknadsinspektionens krav på återbetalning av cirka 250 miljoner kronor i debiterade nätavgifter.

”Fortum kommer att överklaga beslutet till länsrätten eftersom myndigheten använt sig av en teoretisk nätmodell som inte svarar mot de faktiska förhållandena”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Även de övriga 13 nätbolagen som krävs på återbetalning har överklagat. Besluten träder inte i kraft förrän den rättsliga processen slutförts.

Senaste lediga jobben

Mest läst i kategorin

Makro

Ny modell: Företag slipper bära risken i domstolstvister

16 juni 2026
Symbol för Litium samt batterier
Makro

USA:s gigantiska litiumfynd kan förändra allt – om brytningen blir av

16 juni 2026