Nytt rekord för julhandeln på nätet gjorde att de svenska e-handelsföretagens försäljning ökade ytterligare under hösten. Under september-december i fjol var uppgången 36 procent.
Fortsatt uppgång för e-handeln
Mest läst i kategorin
Det var den starkaste perioden under året och en trolig förklaring var att julhandeln på nätet satte rekord, skriver Handelns Utredningsinstitut (HUI) i ett pressmeddelande.
Den genomsnittliga ökningen under året som helhet var 32 procent. E-handelns omsättning uppgick under året till 11,8 miljarder kronor och den starka tillväxten bedöms hålla i sig.
E-handelns andel av den totala handeln är dock fortfarande rätt blygsam, eller 2,5 procent.
Kvinnor och konsumenter utanför storstäderna är de som oftast köper kläder via internet. Män köper i stället främst datorer och datortillbehör, skriver HUI.
Den viktigaste fördelen med e-handeln är att få paketen levererade i brevlådan eller till närmaste ombud, anser både företag och konsumenter.
Uppgifterna bygger på ett urval av cirka 1 500 företag med försäljning över internet samt en konsumentundersökning via internet med cirka 1 000 svarande. Undersökningen görs av HUI tillsammans med Posten AB.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.