Realtid

Förtroendetapp för Body Shop

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 apr. 2006Publicerad: 11 apr. 2006

<pufftextlänk>Försäljningen av den etiska kosmetikakedjan Body Shop till jätten L'Oréal har fått Body Shops popularitet att dala.</pufftextlänk> Och inte lite heller. Antalet kunder som uppfattar sig nöjda med märket har rasat med hälften sedan uppköpet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bland annat har motståndare till djurförsök uppmanat till bojkott av Body Shop då det ofta kritiserade Nestlé äger 26 procent i L’Oréal.

Även gruppen Ethical Consumer nedgraderade Body Shops betyg från 11 till 2,5 av 20 när affären mellan kosmetikajättarna annonserades.

Men konsumenternas syn på Body Shop som ett trendigt märke har också ändrats och ligger nu på den negativa delen av skalan, enligt den undersökning som genomförts av BrandIndex.

Body Shop grundades för 30 år sedan av makarna Anita och Gordon Roddick. Tanken var att erbjuda alternativt framställt smink och hudvårdsprodukter, som inte testades på djur.

Förra månaden försvarade Anita Roddick försäljningen med att L’Oréal velat lära sig av Body Shops miljöhänsyn och mänskliga rättigheter när det gällde affärer.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS