Kazakstan satsar 290 miljoner på en marknadsföringsfilm.
Försvarar landet mot Borat

Mest läst i kategorin
Kazakstans president Nursultan Nazarbayev har länge kämpat mot komikern Sacha Baron Cohens karaktär Borat, som han anser sprider fördomar om landet.
Bland annat presenterar Baron Cohens Borat Kazakstan som ett land där nationaldrycken är hästurin och som har ”de renaste prostituerade i hela Centralasien”.
För att visa omvärlden hur den centralasiatiska staten verkligen är har Kazakstans president nu satsat 40 miljoner dollar, omkring 290 miljoner kronor, på en film. Filmen, som heter ”Nomad”, utspelar sig på 1700-talet och sägs handla om hur kazakiska stammar jagar bort mongoliska inkräktare.
”Nomad” kommer att distribueras av de kända bröderna Harvey och Bob Weinstein, skriver TimesOnline. Dessutom har Kazakstan köpt reklamtid i amerikansk tv liksom i BBC och Sky News, för att visa reklamfilmer.
Men Kazakstans president har det inte lätt. Samtidigt som han besöker USA:s president Bush så recenseras Baron Cohens senaste film ”Borat: Cultural learnings of America make benefit glorious nation of Kazakhstan” flitigt i USA. Den brittiska premiären av samma film är planerad till nästa månad, precis när Kazakstans president gör sitt London-besök.
”Vi förstår att Borat är en typ av satir, men det är synd att herr Cohen valt Kazakstan som sin hjältes ursprungsland. Så vitt vi vet har han aldrig varit i Kazakstan, även om vissa ansträngningar har gjorts bland personer här för att kunna visa hur vårt land verkligen är”, säger Yerzhan Ashykbayev, talesperson för Kazakstans utrikesminister, till The Times.
Han tillägger sedan att pr-kampanjen inte alls handlar om att möta de fördomar som Borat bidrar till, utan om att marknadsföra landets som turistnation.