Realtid

Försäkringskassan minskar med 1 400

Martin Schori
Uppdaterad: 16 jan. 2007Publicerad: 16 jan. 2007

Försäkringskassan ska minska antalet anställda med cirka 1 400 under 2007. "Nödvändigt," säger generaldirektören.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nästan var tionde tjänst inom Försäkringskassan försvinner.

Regeringens beslut att minska budgeten med en halv miljard kronor för 2007 innebär att 1 400 anställda ska bort.

– Vi har ett mycket tufft år framför oss, då vi ska genomföra en omfattande organisationsförändring samtidigt som personalstyrkan minskas med närmare nio procent, säger generaldirektör Curt Malmborg, som i dag har cirka 16 000 anställda.

Ungefär hälften, cirka 700 personer, kommer att bli uppsagda. Resten av nedskärningen räknar Försäkringskassans ledning med att klara med pensionsavgångar och frivillig avgång.

– En så här stor förändring kommer inte att kunna ske utan att det märks för alla de som har kontakt med Försäkringskassan i någon av de 47 olika förmåner som vi hanterar. Vi räknar med att om ett år ha en effektiv och serviceinriktad myndighet i trim, som svarar mot de krav som medborgarna ställer på oss, säger Curt Malmborg.

Malmborg medger att omstruktureringen blir mer brutal än vad han räknat med:

– Vi var införstådda med att det skulle bli kraftiga nedskärningar i vår budget och hade räknat med en minskning med 260 miljoner kronor. Nu blev förändringen nästan dubbelt så stor. Det innebär att vi tvingas snabba på det förändringsarbete som redan var planerat och som pågår.

Generaldirektören har ingen uppfattning om var de största problemen kommer att uppstå under det kommande året.

ANNONS

Försäkringskassan jobbar intensivt med att modernisera sin verksamhet, vilket innebär att de olika processerna ses över för att olika beslut ska kunna tas så snabbt och säkert som möjligt.

– Vi har en ambition att finnas med personal i alla landets kommuner, vilket vi inte gör i dag. På vissa håll blir dock antalet anställda på kontoren betydligt färre. Vi anpassar nu organisation på ett bättre sätt efter de behov som finns. Det innebär bland annat att vi bygger upp nationell telefonkundtjänst som ska ersätta den nuvarande organisationen som är lokaliserad på 35 olika orter, säger Malmborg.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Schori
Martin Schori
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]