Ett försäkringsbolag erkänner nu att det var diskriminering när bolaget nekade en kvinna ersättning för en avbeställd resa efter sjukdomsbesvär som hade samband med graviditet.
Försäkringsbolag erkänner könsdiskriminering
Mest läst i kategorin
DO har mot bakgrund av erkännandet ingått en överenskommelse med bolaget som innebär att kvinnan får 50 000 kronor i ersättning för diskrimineringen. Det framgår av ett pressmeddelande.
Kvinnan hade bokat en utlandsresa och betalat med ett kreditkort som innebar att en reseförsäkring ingick i köpet. Efter att hon hade gjort bokningen blev hon gravid, men fick missfall några dagar före avresan. Missfallet orsakade vissa sjukdomsbesvär och hon fick därför ett läkarintyg där hon avråddes från att resa. Trots läkarintyget nekade försäkringsbolaget kvinnan ersättning med hänvisning till försäkringsvillkoren, som angav att ersättning inte utgår om orsaken till avbokningen är graviditetsrelaterad.
Både Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och DO har funnit att villkoret strider mot diskrimineringslagen. Om en kvinna vad gäller möjligheterna till försäkringsersättning behandlas sämre av skäl som har samband med hennes graviditet är det fråga om direkt könsdiskriminering som enligt unionsrätten inte kan rättfärdigas.
– Att man på det här sättet upprätthåller tydligt diskriminerande villkor är allvarligt eftersom det kan avskräcka kvinnor från att begära den ersättning de har rätt till. Jag utgår från att andra försäkringsbolag med liknande villkor nu kommer att utmönstra dem, säger Lars Arrhenius, diskrimineringsombudsman.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.