Realtid

Förlikningen klar – nästan alla nöjda

administrator
administrator
Uppdaterad: 01 aug. 2006Publicerad: 01 aug. 2006

<pufftextlänk>"Det är den mest absurda förlikning vi någonsin har sett", säger advokaten till en av Googles annonsörer.</pufftextlänk> Andra är mer nöjda med den överenskommelse som i dagarna kom till mellan Google och dess annonsköpare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu är det till sist avgjort. Google betalar tillbaka motsvarande 662 miljoner kronor till sina annonsköpare för att de inte har kunnat hantera problemet med klickbedrägerier.

Det fastslog en domstol i Arkansas.

Googles annonsköpare betalar sina annonser efter hur många som klickar på dem och om en person klickar tio gånger på en annons har annonsören fått betala för alla tio klick.

Dessa bedrägerier utförs ofta av automatiserade program och av företags konkurrenter, men även av sajtägare som har plats för annonserna och själva tjänar pengar på att det klickas på de publicerade annonserna.

Sökmotorföretaget kommer nu att betala ut 4,50 dollar (32 kronor) för varje 1.000 dollar (7.230 kronor) som kunden köpt annonser för. Domaren i målet, Joe Griffin, beskrev domen som ”rimlig, resonabel och passande”.

Alla företag har inte gått med på förlikningen, men enligt Google har 19 av 20 av de största annonsörerna gjort det. En annonsör var dock så pass missnöjd med förlikningen att han nu har valt att driva ett eget åtal mot sökmotorn.

– Det är utan tvivel det mest absurda förlikning vi någonsin har sett. Det är en skam att en domare har velat sätta sin blåa stämpel på den, säger advokaten Shawn Khorrami som representerar den otillfredställda annonsören, skriver Computerworld.

Fortsättning lär följa.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS