De svenska företagen blir allt mindre nöjda med sina banker.
Företagen är minst nöjda med Swedbank
Mest läst i kategorin
Swedbank svarar för det största tappet. På bara ett år har andelen nöjda företagskunder minskat med mer än fem procent.
Svenskt Kvalitetsindex har undersökt hur nöjda svenska privatpersoner och företag är med sina banker.
Jämfört med fjolårets mätning är privatkunderna något nöjdare. Genomsnittsvärdet ligger på 72,4 på en skala till 100 och det är 0,6 procentenheter högre än 2008. Årets resultat är det högsta som uppmätts sedan undersökningarna började genomföras 1989.
Handelsbanken är den storbank som får bäst betyg av sina privatkunder medan SEB får sämst.
Däremot är de svenska företagen mindre nöjda med sina banker. Genomsnittsvärdet hamnar på 69,1, en nedgång med 2,3 procentenheter från toppnoteringsåret 2007.
Det största tappet av nöjda företagskunder svarar Swedbank för. På ett år har antalet nöjda kunder minskat med 5,3 procentenheter.
Även bland företagen är Handelsbanken den storbank som får bäst betyg och SEB den bank som får sämst.
Mätningen genomfördes under perioden 18 augusti till 25 september i år. Runt 20.000 personer och företag intervjuades.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.