Småföretagaren Martin Ewetz blev lurad av telefonförsäljare – fick tre bundna mobilabonnemang istället för kontantkort. Avtal som inte går att säga upp.
Företagare lurad av telefonförsäljare
Mest läst i kategorin
Martin Ewets blir uppringd av en telefonförsäljare som presenterar sig att vara från Comviq. Han har använt Comviqs företagsabonnemang, som fungerar som kontantkort, i tio år.
Ett stund in i samtalet med telefonförsäljaren börjar Martin Ewetz ana ugglor i mossen. Det kommer snart fram att telefonförsäljaren är från ett företag som heter Nofatel, och alltså inte från Comviq. Nofatel är ett försäljningsföretag från Karlskrona som säljer tjänster åt Telenor och Telia.
– Jag frågade om han ringde från Comviq och det sa han att han gjorde. Men sedan förstod jag att han ringde från Telenor, säger Martin Ewetz.
Telefonförsäljaren berättade bland annat att Martin Ewetz skulle få en bättre täckning med den nya operatören, vilket gjorde honom intresserad.
Under samtalet gjorde Martin klart för försäljaren att han kunde byta operatör, men han ville inte ha ett bundet abonnemang.
– Jag var jättetydlig med att jag inte ville ha några bundna abonnemang, det har jag inte haft på tio år. Det skulle inte vara några problem enligt telefonförsäljaren, säger Martin Ewetz.
När båda parter var överens med avtalet gjordes en ljudupptagning där Martin Ewetz skulle bekräfta avtalet med ja och nej-frågor.
– Nu känner jag mig jättedum för jag svarade ja på alla frågor. Försäljaren ställde tydligen en fråga om tre abonnemang med 24 månaders bindningstid under ljudupptagningen. Någonstans i min blåa värld trodde jag att allt var okej, säger Martin Ewetz.
När bekräftelsen sedan kom med posten förstod Martin Ewetz vad som hade hänt. Där på pappret stod det att han godkänt ett avtal på tre abonnemang med 24 månaders bindningstid.
Han har nu försökt att nå Nofatel och försäljaren som sålde abonnemangen till honom. Men varken Nofatel eller Telenor har kunnat hjälpa Martin Ewetz. De hänvisar till ljudupptagningen och längre än så kommer han inte.
En tidigare säljare på Nofatel som känner sympati för Martin Ewetz har skrivit till honom för att berätta hur ett samtal brukar gå till:
”Ett typiskt samtal: Säljaren talar om allt som kunden vill höra under 20 minuter… Sen kommer man efter 20 minuter till en samtalsinspelning. Här är kunden tyvärr så lurad att han tror att säljaren varit ärlig och ofta uppstår en rätt bra relation mellan säljare och kund. Men det är en fasad. När inspelningen kommer fram som är cirka 4 minuter lång, är det annat ljud i källan…. Säljaren säger en sak innan inspelning och en annan sak under inspelning…. Som kund är detta mycket lätt att bara säga ja efter. Man förstår inte vad säljaren säger”
Realtid.se har försökt att nå Nofatels försäljningschef, utan framgångar.
Informationschefen Elisabeth Petersson på Telenor säger följande om företaget Nofatel:
”Vi kommer att säga upp vårt avtal med Nofatel och båda parterna är överens”
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.