Realtid

Företag prioriterar kundupplevelsen

Miriam Istner-Byman
Uppdaterad: 01 dec. 2016Publicerad: 01 dec. 2016

CIO:ers uppfattning av värdeskapande inte alltid ligger i linje med verksamhetens faktiska prioriteringar och förväntningar. Det visar senaste upplagan av den globala rapporten CIO Survey från Deloitte.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Rapporten visar att det har skett ett skifte i verksamhetens prioriteringar, där majoriteten av tillfrågade IT-direktörer eller strategiska IT-chefer ("CIO:er") uppger att kundupplevelse nu är av högsta prioritet i jämförelse med föregående års fokus på resultat. Däremot uttrycker endast 45 procent av tillfrågade CIO:er att deras IT-organisationer är involverade i arbetet med att leverera ökad kundupplevelse genom nyttjande av IT-förmågor.

– Att det finns gap kommer inte som en överraskning. Däremot blir det allt viktigare att hitta effektiva former för hur det strategiska arbetet planeras, genomförs och följs upp för att leverera ökad kundupplevelse i valda digitala kanaler. Här måste samtliga delar av en organisation involveras, inte minst IT-organisationen, säger Kim Hallenheim, partner på Deloitte, i ett pressmeddelande.

Digitaliseringen har lett till att gapen mellan IT-organisationers förmågor och verksamhetens prioriteringar blivit tydligare då ledare med verksamhetsfokus ofta förknippar digitalisering med de aspekter av det ”digitala isberget” som syns ovanför vattenytan – kundupplevelse, IT-driven verksamhetsutveckling och innovation – och prioriterar således därefter. CIO:er är däremot väl positionerade för att stödja verksamheten med arbetet att realisera visionen om en helt digitaliserad verksamhet då de ofta även har en god förståelse för de äldre bakomliggande systemen och processerna som döljer sig under ytan av digitaliseringens isberg – något de kan dra nytta av vid arbetet med att brygga gapen mellan verksamhet och IT.

– CIO:er och deras organisationer måste mer och mer agera som en strategisk partner och ta en aktiv roll i att forma affärsplanen i samråd med övriga medlemmar i ledningen för att säkerställa hållbar framgång, säger Kim Hallenheim.

 

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Miriam Istner-Byman
Miriam Istner-Byman
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]