De företag som har ett engagemang i omvärldsfrågor, kan koppla detta till kärnverksamheten och som lyckas kommunicera detta med medarbetare och omvärld blir vinnare med mer lojala medarbetare. Det säger Victor Kotnik, Managing Partner för konsultverksamheten i Sverige.
Företag behöver koppla samhällsansvar till kärnverksamheten
Mest läst i kategorin
När många företag möter hård konkurrens om nya medarbetare gäller det att leva upp till sin roll i samhället. Det visar Deloittes årliga rapport Millennial Survey där 7.700 yrkesarbetande Millennials med akademisk bakgrund från 29 länder har tillfrågats.
Begreppen Millennials eller Generation Y brukar användas för att beskriva personer som är födda under mitten av 1980-talet. De har haft tillgång till mobiltelefoni, persondatorer, internet och varit aktiva i sociala medier under hela uppväxten.
De nordiska respondenterna, till skillnad mot det globala genomsnittet, är inte särskilt oroliga för att automatisering ska ta deras jobb. De ser snarare möjligheter kopplade till värdeskapande aktiviteter, kreativ utveckling eller nya kunskaper.
De är också mer intresserade av samhällsfrågor och etiska överväganden. Millennials ser generellt att företagen beter sig ansvarsfullt men ändå inte utnyttjar potentialen i sin position.
– Både företag, länder och organisationer som FN och EU bör göra mer åt de stora samhällsproblemen enligt respondenterna. De företag som har ett engagemang i omvärldsfrågor, kan koppla detta till kärnverksamheten och som lyckas kommunicera detta med medarbetare och omvärld blir vinnare med mer lojala medarbetare, säger Victor Kotnik, Managing Partner för konsultverksamheten i Sverige, i ett pressmeddelande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.