Många företag inom fordonsindustrin planerar att flytta verksamhet utomlands enligt Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponent-gruppen.
Fordonsindustrin lämnar Sverige
Mest läst i kategorin
De svenska underleverantörerna till fordonsindustrin har repat mod de senaste åren. Volymerna har ökat helt klart, bland annat som en följd av Volvo Personvagnars framgångar. Förmodligen också lönsamheten, enligt Svenåke Berglie på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen, som dock inte har säkra siffror på det.
På tisdagen kom emellertid börsnoterade Haldex med ett kvitto på att hypotesen är korrekt. Vinsten för 2004 fördubblades. Och andra större företag har visat på samma utveckling. Men bland alla de hundratals mindre underleverantörerna är situationen mer blandad.
– Många leverantörer har stora problem med stigande materialpriser, säger Svenåke Berglie.
I fokus i fordonsindustrin står det snara beskedet från GM om Saabs Trollehättefabrik. En i värsta fall nedläggning av fabriken påverkar också Volvoleverantörerna allvarligt eftersom de bolag som levererar till både Saab och Volvo får svårt att hålla volymerna uppe, enligt Berglie.
Men oavsett utgången av GM:s beslut är han övertygad om att många underleverantörer kommer att flytta verksamhet närmare sina kunder för att hänga med i konkurrensen.
Utflyttning kommer vi att få se mycket av, säger Svenåke Berglie.
Redan när Volvo Personvagnar och Saab Automobile hamnade hos amerikanska ägare under 90-talet höjdes oroliga röster om underleverantörernas framtid. De värsta farhågorna om utslagning av företag kom dock på skam.
Visserligen gick lönsamheten från 1998 till 2002 i genomsnitt ner till nära noll. Det blev många sammanslagningar och uppköp:
– Men vi har varit förskonade från konkurser, säger Svenåke Berglie.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.