Realtid

"Fordon och Ryssland avskräcker bankerna"

Martin Lindgren
Uppdaterad: 02 mars 2010Publicerad: 02 mars 2010

Bussbyggarbolaget Hartelex har fått in 166 anmälningar i den pågående emissionen inför introduktion på Aktietorget, säger vd Per Olof Hartelius till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Göteborgsföretaget Hartelex hyr en bussmonteringsfabrik i Kaliningrad och monterar där brasilianska busskarosser på chassin från Scania, för försäljning i Ryssland.

Affärsidén är att genom fabrikens geografiska läge slippa importtullar, samt att dra nytta av grundaren och huvudägaren Per Olof Hartelius erfarenheter av att göra bussaffärer med ryssar.

Efter att ha byggt två provexemplar, varav den ena är såld och den andra enligt Hartelius kommer att säljas under mars, behöver företaget nu pengar till bygge av fler bussar och till marknadsföring, och tar in 9,85 miljoner kronor för 24 procent av bolaget. Aktierna säljs i 1580 poster à 6250 kronor styck.

I och med emissionen ska bolaget listas på Aktietorget (vilket kostar 4% av emissionsbeloppet, dvs strax under 400.000 kronor, plus 10.000 kronor i månaden därefter) , och anmälningsperioden pågår mellan 15 februari och 8 mars.

Realtid.se ringer Per Olof Hartelius och frågar hur intresset för aktien är:

– Vi har fått in 166 anmälningar på runt 25 procent av emissionsbeloppet, säger han.

Det innebär att den genomsnittlige investeraren hittills anmält sig för aktier till ett värde av 37.000 kronor.

Hartelex redovisar under de tre senaste räkenskapsåren en omsättning på några hundra tusen kronor per år. Enligt Hartelius består detta av konsulttjänster till dotterbolaget König Bus, som är det bolag som ska bedriva verksamheten. I samband med introduktionen på Aktietorget kommer König Bus att konsolideras in i Hartelex räkenskaper.

ANNONS

Enligt Hartelius är affärerna på god väg:

– Nästa vecka får vi ett kontrakt underskrivet för en order på 20 bussar, för leverans under sensommaren. Vi förhandlar nu med kunden, Gazprom.

Hartelius säger att han räknar med att bolaget är skuldfritt efter 40 sålda bussar, vilket enligt hans uppskattning kommer att ske redan under 2010: 40-50 bussar anser han vara möjligt att sälja under året.

I prospektet (som på grund av att emissionsbeloppet understiger 10 miljoner kronor inte har granskats av Finansinspektionen) står att företaget säljer sina bussar för 190.000 euro styck och har en bruttomarginal på 20 procent, vilket med en produktionskapacitet på 120 bussar per år ger en bruttovinst åt hela företaget på ca 4,5 miljoner euro per år.

Med tanke på emissionsvillkorens värdering av bolaget (24 procent för 9,85 Mkr, dvs 41 miljoner kronor, blir p/e-talet om försäljningsmålet uppnås – vilket enligt Hartelex ska vara möjligt på 3-4 års sikt – blygsamma ett.

En lysande affär, kan tyckas. Men Volvo och Scania tar själva inte hand om den.

Varför gör inte Volvo eller Scania detta?

– Ja, det får du fråga dem om. Jag vet att Volvo dragit sig ur ryska marknaden helt och hållet av skäl jag inte är insatt i. Jag kan tänka mig att de sålt för lite bussar i Ryssland.

ANNONS

– Scania har en fabrik i Sankt Petersburg, men tillverkar enbart stadsbussar. Genom att de ligger i Sankt Petersburg kan de inte komma i åtnjutande av den importtullfriheten vi åtnjuter på komponenterna, framför allt på Scaniachassin. Vi fick tullfriheten i slutet av 2005, och den gäller till och med 2016.

Har du försökt få banklån i stället för att sälja av en del av bolaget?

– Ja, men svenska banker tycker inte att kombinationen Ryssland och fordon är tillräckligt attraktiv. Det ligger lite för långt bort.

Per Olof Hartelius äger före emissionen två tredjedelar av bolaget. Den återstående tredjedelen ägs av läkaren Per Lissbrant, men han är enligt Hartelius enbart med som investerare och passiv ägare (han är en gammal vän, säger Hartelius). Båda är bosatta i Kullavik utanför Göteborg, och Hartelex har sitt kontor i närbelägna Kungsportens industriområde.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Martin Lindgren
Martin Lindgren
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]