Samtalen har pågått de senaste veckorna som led i Fords strategiska översyn av det svenska bilmärket.
Ford talar med spekulanter på Volvo Cars
Mest läst i kategorin
Det skriver Reuters, med hänvisning till vad Ford-vd:n Alan Mulally sa under söndagen.
Mulally talade med reportrar på bilmässan i Detroit, men ville inte namnge någon av Volvo-spekulanterna.
– Vi avslöjar inte de människor vi talar med, men över tiden kommer vi att göra det, sa Mulally enligt Reuters.
Under december sa Ford att man gör en genomgång av sina alternativ för Volvo. Och nu sa Mulally att den översynen har inkluderat kontakter med möjliga köpare, skriver Reuters.
– När vi gör en strategisk översyn är (samtal med möjliga köpare) absolut en del av (en sådan översyn), sa han enligt nyhetsbyrån.
Volvo är nu enda återstående bilmärket i Fords separata lyxbilsdivision Premier Automotive Group där tidigare även Aston Martin, Jaguar och Land Rover ingick.
Aston Martin såldes enligt Wikipedia i mars 2007 för 6,5 miljarder kronor till ett konsortium av kuwaitiska intressen och brittiska affärsmannen John Sinders. Ford har där kvar en ägarandel på drygt 8 procent.
Jaguar och Land Rover har sålts till indiska Tata Motors, vilket blev klart i juni 2008.
Nu med en aktiekurs på 2,63 dollar har hela Ford ett värde på knappt 50 miljarder kronor på New York-börsen.
När Aston Martin såldes, stod Ford-aktien kring 8 dollar. Aktien har dock fallit över en längre tid, och stod i 15-16 dollar i början på år 2004.
Financial Times-krönikan Lex Column skrev före jul om att Ford kräver nästan 50 miljarder kronor för Volvo PV, i nivå med vad Ford själva betalade för bilmärket 1999.
Lex ansåg dock att Volvo PV bara är värt hälften, förutsatt en årsomsättning på 90 miljarder kronor, och en vinstmarginal i linje med branschsnittets 9 procent före avskrivningar, räntor och skatt.
Under tredje kvartalet visade Volvo PV en omsättning på 22 miljarder och en förlust på 3,5 miljarder.
Ett år tidigare, tredje kvartalet 2007, såg det bättre ut. Utifrån det kvartalet kan Volvo PV:s värde beräknas till 34 miljarder, men från det måste man enligt Lex dra en ”tvångsförsäljnings-rabatt”.
Lex gick igenom vem som kunde vara tänkbar köpare av Volvo PV:
1) I Europa letar Fiat efter en partner, men föredrar att göra upp med ett familjedominerat företag.
2) Renault är inte intresserat.
3) Tyskarna har redan lyxbilar i sina sortiment.
4) Japanarna har historiskt inte varit intresserade av företagsköp.
5) Koreas Hyundai har tonat ned sitt intresse.
6) I Indien har Tata Motors problem att låna nya pengar till sitt köp av Jaguar och Land Rover för drygt 17 miljarder kronor. Även där var Ford säljare.
7) Därmed återstår bara kineserna. Flera kinesiska grupperingar uppges vara intresserade av Volvo PV. Men kinesiska tillverkare kanske enligt Lex inte är redo för stora internationella företagsköp, eller de kulturella utmaningarna med att äga ett svenskt företag.
8) Det finns även ett sista chanskort enligt Lex. Medan Ford försöker sälja Volvo PV, håller GM på att sälja Saab Automobile och kan även i slutändan sälja Tysklands-baserade Opel. ”Potentiella Volvo-köpare kanske föredrar den storskalighet som kan erhållas från den tyska massmarknadsproducenten i stället”, skriver krönikan.
Det verkar innebära att Lex räknar med att de få som kan tänkas vilja köpa Volvo PV, hellre väljer att köpa Opel. Eller menar Lex att någon köper både Opel och Volvo för att samordnat tillverka Volvo i Tyskland?
I samband med sin Volvo-kolumn före jul, skrev Realtid.se till Lex och påpekade att det även fanns ryssar som är intresserade av att köpa Volvo PV. Volvo är ett mycket populärt lyxbilsmärke i Ryssland, och det har ryktats att ryssarna har pratat med Ford om att köpa Volvo.
Då kom följande svar från Lex till Realtid.se:
”Dear Mr Hammar,
Thank you very much for your email. Apologies for the delay in replying but Lex has been on his annual Christmas break. I have forwarded your email to the journalists who cover these issues. We do intend to return to these issues in future coverage.
Kind regards,
Lex”
Personbilstillverkaren Volvo PV (PersonVagnar) som även kallas Volvo Cars, ska inte förväxlas med det börsnoterade bolaget Volvo Group som främst tillverkar lastbilar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.