<pufftextlänk>Management by Perkele. Så ser man ofta på finländskt företagande.</pufftextlänk> Men den senaste tidens entreprenörsutbildningar är på väg att förändra den finska företagarkulturen liksom intresset för entreprenörskap. Jämförs svenska och finska företag så är dock de finska fortfarande som strömming och de svenska som valar.
Förändringvind i finska företag
Mest läst i kategorin
1990 fick Svenska Handelshögskolan i Vasa sin första entreprenörsutbildning. Nio år senare blev ”Företagande och företagsledning” ett huvudämne på Svenska Handelshögskolan i Helsingfors.
– Intresset växer stadigt bland studenterna och nu är det ett drygt tiotal per år, berättar Jan Sten, lektor i entreprenörskap vid det som brukar kallas ”Hanken” i Helsingfors.
Utöver Svenska Handelshögskolan, som har ett mycket gott internationellt renommé, ges även entreprenörsutbildningar vid finskspråkiga handelshögskolan i Helsingfors samt vid Högskolor i Åbo, Jyväskylä samt Kuopio.
”Hanken” i Helsingfors har sedan starten 1999 byggt upp ett eget företagarnätverk med 120 medlemmar. Tanken med entreprenörsutbildningen här är inte att ge sig ut i ett företagaräventyr det första man gör efter examen.
– Vi uppmanar inte våra studenter att genast efter examen starta eget företag. Hellre tycker vi, att de ska skaffa en anställning och erfarenheter, säger Jan Sten.
Med utbildning och erfarenhet har de sedan större möjligheter att lyckas som företagare.
Och med de nya entreprenörerna förändras även den traditionella finska företagarkulturen. Borta är ”management by perkele” och in kommer nya vindar.
– I och med att många unga och akademiskt utbildade nu blir företagare försvinner de gamla, auktoritära ledarmodellerna.
En av de nya entreprenörerna är Erica Flinck, som efter examen från ”Hanken” med entreprenörskap som huvudämne arbetade en tid vid svenska Exportrådets kontor i Helsingfors.
I januari i år såg hennes rekryteringsföretag Adiente dagens ljus.
– Det var bara att gräva fram den gamla business plan-modellen från Hanken och köra igång. Undervisningen var mycket hands-on och inte främst högtflygande teorier, säger hon.
Företaget har i dag tre anställda och har specialiserat sig på rekrytering och bemanning av studerande och nyexaminerade.
Men även om den finska företagarkulturen är inne i en förändring så skiljer den sig fortfarande från den svenska, tycker Erica Flinck som arbetat i både svenska och finska företag.
– Svenska organisationer är som valar. När de väl fått igång maskineriet står alla bakom beslutet och de är svåra att stoppa eller svänga. Finnarna däremot är som ett stim strömming, när chefen vänder så vänder alla andra efter, säger hon.
Sören Viktorsson
Helsingfors





