<pufftextlänk>De rekordhöga oljepriserna tvingar flygbolagen att höja sina priser. Det innebär omkring en hundralapp högre pris för en enkelresa.</pufftextlänk> Priset för råolja steg till rekordhöga 70 dollar per fat under måndagens handel i New York och London och fortsatte att öka något under tisdagen.
Flyget blir dyrare när oljepriset höjs

Mest läst i kategorin
Oro över utvecklingen i Iran och farhågor för att de kommersiella oljelagren i USA ska börja sina till följd av produktionsproblem i länder som Nigeria pressar priserna uppåt.
Det innebär att de redan höga bensinpriserna blir ännu högre för landets bilägare, men också att det blir dyrare att flyga. Priset på flygbränsle följer i stort sett världsmarknadspriserna på råolja.
SAS bränslenota blev förra året drygt 8 miljarder kronor och väntas i år öka till hela 11 miljarder kronor. Det tvingar bolaget att fortsätta pressa kostnaderna ännu hårdare och dessutom höja biljettpriserna.
Redan före påsk flaggade SAS-ägda Spanair, Iberia och KLM för prisökningar med runt 10 euro eller knappt en hundralapp per biljett. Och SAS kommer att tvingas följa efter även om bolaget inte längre vill berätta om hur mycket det höjer sina priser i kronor och ören.
– Det kan handla om högre biljettpriser på de avgångar som är mest efterfrågade, säger Sture Stölen, chef för investerarrelationer på SAS, till TT.
– Vi har ändå ett bättre utgångsläge än de så kallade lågprisbolagen, som är mer exponerade för prisökningar på flygbränslet. Och det beror på att de tappar fler passagerare än vi gör när biljettpriset ökar eftersom vi har fler affärskunder, som inte är så priskänsliga.
Konkurrenten Flyme vill heller inte tala om hur mycket bolaget tvingas höja priserna.
– Våra priser styrs hela tiden av valutakurser, bränslepriser och skatter och avgifter, säger bolagets vd Fredrik Skanselid.
– Det är lika tråkigt varje gång detta händer för det är alltid kunderna som får betala i slutänden.
Malmö Aviation har ännu inte definitivt tagit ställning till några prisökningar.
– Vi avvaktar prisutvecklingen några dagar. Detta handlar om prisökningar som varken vi eller andra flygbolag kan råda över, säger vd Knut Solberg.
TT