Vågade utmana ytterligare ett monopol.
Finansmannen som förändrade mediesverige
Mest läst i kategorin
Det har gått 25 år sedan Sveriges medieklimat skakades om i grunden i och med att finansmannen Jan Stenbeck lanserade den första kommersiella tv-kanalen i landet, skriver Dagens nyheter i en tillbakablick över de kommersiella kanalernas utveckling.
Tv3 gjorde sin premiärsändning på nyårsafton 1987 från en studio i London, uppger Dn.
Sverige var ett av de sista länderna i Europa att få reklam tv.
– Att lansera kommersiell tv var oerhört opportunistiskt. Man måste komma ihåg hur konformistiskt och dogmatiskt Sverige var på den tiden, säger journalisten Pelle Törnberg, som värvades av Stenbeck och startade produktionsbolaget Strix, till Dn.
Det stora genombrottet för kanalen var när man 1989 lyckades få sändingsrättigheterna för ishockey-vm i stället för Svt.
– Det som var riktigt begåvat var att Jan såg att det här var en industri som skulle komma och att han byggde många delar kring TV3. Strix var ett sådant exempel. För att göra professionell reklam startade vi rally-tv, för att texta programmen startade vi SDI och så vidare, berättar Pelle Törnberg för Dn.
Tv3 ägs av Viasat Broadcasting UK Ltd.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.