Aktiemäklarfirman Avanzas bloggerska sågar uppstyckningen av börsbolaget Haldex.
"Finansmamman" till attack
Mest läst i kategorin
Aktiemäklarfirman Avanzas bloggerska ”Finansmamman” sågar uppstyckningen av börsbolaget Haldex. I Haldex styrelse: Avanza-ägaren Öresunds vd Stefan Charette och Anders ”Bössan” Böös.
Avanza är en av de största aktiemäklarfirmorna i Sverige och när Avanzas kunder går in på firmans hemsida har ”Finansmamman” en central plats på hemsidan.
Hon presenteras som att hon ”efter en karriär som trafikpilot ägnar sig åt familjen och – aktiehandel”.
I bloggen kommer Finansmamman med vassa kommentarer som att ”budet på Q-Med är i underkant”, att medicinska forskningsbolag oftast misslyckas, och senast kom Finansmamman med kritik mot uppstyckningen av börsbolaget Haldex.
Hennes Haldex-utspel kommer trots att Avanzas huvudägare, investmentbolaget Öresund, är största aktieägare i Haldex med en ägarandel på 11 procent.
Enligt Öresunds substansrapport per sista november var Haldex det femte största aktieinnehavet i investmentbolaget.
Och i Haldex styrelse sitter både Öresunds vd Stefan Charette själv och även Anders Böös (kallad ”Bössan”) som tidigare jobbat i Öresunds-sfären bland annat som vd för (numera kraschade aktiemäklarfirman) HQ.
Haldex som är verksamt som fordonsunderleverantör, har haft de tre områdena bromssystem, hydrauliksystem och fyrhjulsdriftssystem.
I somras kom Haldex med ett pressmeddelande enligt vilket Haldex-styrelsen föreslog en uppdelning av Haldex ”så att Haldex aktieägare kommer att inneha aktier i tre separata bolag istället för ett”.
”Styrelsens samt ledningens bedömning är att uppdelningen i tre separata börsnoterade bolag kommer att tillföra aktieägarna ett långsiktigt mervärde. Den fokuserade strategin har gett resultat och alla tre divisioner har nu uppnått sådan storlek och lönsamhet att de kommer ha bättre förutsättningar som självständiga börsnoterade enheter”, stod det i pressmeddelandet.
”Vart och ett av bolagen kommer med en renodlad affärsidé samt tydlig marknads- och produktinriktning, kunna fokusera på lönsamma tillväxtmöjligheter, den relevanta slutmarknaden samt utvecklingen av den självständiga verksamheten. Ur ett aktiemarknadsperspektiv förväntas uppdelningen skapa ökad tydlighet och transparens för både nuvarande och framtida aktieägare.”
De tre nya separata bolagen föreslogs bli de tre affärsområdena Commercial Vehicle Systems (bromssystemen), Hydraulic Systems (hydrauliksystemen) och Traction Systems (fyrhjulsdriftssystemen).
Och nu alldeles häromdagen framkom att Haldex väljer att sälja ut Traction Systems för 1,4 miljarder kronor till amerikanska fordonsunderleverantören Borg Warner.
Redan i somras när Haldex-förslaget om uppstyckningen kom skrev Dagens Industris analytiker Mikael Vilenius en kritisk artikel med rubriken ”Svaga skäl till Haldex uppdelning”.
Vilenius konstaterade att det industriellt inte fanns några hinder mot en uppdelning eftersom de tre affärsområdena är olika, men att det finansiellt inte var lika övertygande. Han pekade på att Haldex-aktien redan var högt värderad på börsen.
Däremot skrev Vilenius att Haldex utspel kunde betraktas som en inbjudan till andra företag att köpa Haldex affärsområden.
Och det stämde på det sättet att Traction Systems nu inte blir ett separat börsbolag, utan säljs till Borg Warner.
På Di.se:s aktieforum ”Börssnack” har det på sistone kommit kritik mot försäljningen av Traction Systems.
”jag är personligen förvånad att de sålde iväg denna division – den har ju gett goda vinster. Men vi får hoppas det ligger ett klokt beslut bakom….”, skriver signaturen bojes.
Signaturen
Adiss fyller i:
”Den är såld billigt.
Det är den bästa delen av Haldex, med orderstock på flera miljarder och en vinst på ca 70-100 miljoner per år.
Se vilka som sitter i styrelse så förstår du att de ville sälja och komma åt pengarna. De bryr sig inte om verksamhet, långsiktighet osv.
Känslor ?”
Och nu fyller även Finansmamman i med ett kritiskt blogginlägg på Avanzas hemsida:
”En annan affär jag känner mig tveksam till är Haldex försäljning av Traction Systems till ett amerikanskt bolag för 1,4 miljarder kronor. Ledningen har tidigare meddelat att Haldex ska delas upp i tre separata börsbolag, nu säljs alltså fyrhjulsdriften, synd.
Jag hade hellre sett att bolaget noterats på börsen, divisionen visar fin tillväxt och har en stark marknadsposition.
Visserligen kanske vi aktieägare får en extrautdelning, trevligt i och för sig, men frågan är om inte utdelningen skulle bli större om bolaget fick fortsätta växa på Stockholmsbörsen. Att sälja Traction Systems är kanske kortsiktigt tänkt.
Egentligen förstår jag inte varför man ska dela upp Haldex, det ska ”tillföra aktieägarna ett långsiktigt mervärde” heter det. Då frågar jag mig hur och på vilket sätt skapas mervärdet genom en uppdelning?”
Realtid.se har sökt Stefan Charette för kommentarer.
Realtid.se har tidigare skrivit om att han sågat kökstillverkaren Nobia där Öresund var aktieägare , men den aktien har gått som tåget sedan dess.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.