Filippa K klarar sig bra utan att ligga på börsen, säger Filippa Knutsson.
Filippa K gör ingen Odd Molly
Mest läst i kategorin
Ikväll får modeentreprenören Filippa Knutsson ta emot Kungliga Patriotiska Sällskapets ”Näringslivsmedalj” ur näringsminister Maud Olofssons hand.
Realtid.se ringer Knutsson, som bor vid Mariakyrkan och därmed har gångavstånd till ceremonin, som äger rum i Riddarhuset.
Grattis, hur känns det?
– Det är klart att det känns jätteroligt. Man blir stolt, säger Filippa Knutsson, som för ett par år sedan belönades med Stockholms Stads Sankt Eriks-medalj.
Hon berättar att hon tänker gå på ceremonin iförd Filippa K-kläder: en smokingkavaj och ett par byxor i tunn trikå.
– Jag klär mig alltid väldigt enkelt och har inget behov av att sticka ut, säger hon, och menar att smokingkavaj är stramare än exempelvis en galaklänning.
I Patriotiska Sällskapets motivering (den allmänna, inte Knutssons specifika) står att medaljörerna, elva till antalet, belönas för att de bidragit till svenskt näringsliv, bland annat genom att skapa arbetstillfällen. Filippa Knutsson säger på Realtid.se:s fråga apropå sysselsättning att det i Filippa K för närvarande arbetar ungefär 170 personer. Utöver i Sverige finns personal i Norge, Danmark, Holland och Tyskland, medan det i övriga länder märket är närvarande i inte finns anställd personal: Filippa K förekommer där i butiker med andra anställda.
– Det är bra att ha många olika sätt att säljas på, beroende på hur känd man är i de olika länderna.
Apropå att medaljen delas ut av Kungliga Patriotiska Sällskapet: är du patriot?
– Det är inte en så modern term, men det är klart: jag är svensk med svenska föräldrar, men jag har vuxit upp i England och engelska är mitt första språk.
– Och min kille är fransman, jag har lägenhet i Paris, och min mamma bor i Costa Rica och i Frankrike, så jag vill säga att en stor del av mig är, hm… lika väl som jag är svensk är jag också europé. Det är klart att jag har en kärlek till Sverige, jag jobbar här och Filippa K är ett svenskt märke. Men sammanfattningsvis ser jag mig som ganska internationell: en världsmedborgare kanske.
Hur går företaget?
– Det går väldigt bra, vi har en fantastisk vår. Vi har inte varit så påverkade av finanskrisen, och nu går det ordentligt uppåt.
– Vi har haft våra egna interna kriser på grund av att organisationen behövde utvecklas, men det är utrett, och det var före finanskrisen.
Hon utvecklar varför hon tror att det går bra:
– Det känns som att, vad ska jag säga, modebranschens trend just nu är att hitta tillbaka till enkelhet och renhet och kvalitet, och det är just de värderingarna vårt varumärke bygger på: kunderna söker den stilen.
Filippa Knutsson grundade Filippa K 1993 och är fortfarande den privatperson som äger mest av Filippa K. Huvudägare är dock numera Johnsongruppens investmentbolag Novax med drygt 50 procent av aktierna. Omsättningen 2008 var 365 miljoner kronor – mer än 100 miljoner mer än First North-listade Odd Molly. Filippa K är dock inte noterade.
Har ni några börsplaner?
– Vi har inte haft några planer på det, men man vet ju aldrig hur det ser ut framöver. Men vi har inga planer just nu.
Har du några funderingar kring fördelar och nackdelar med att vara på börsen?
– Jag är öppen för det, eller i varje fall absolut inte emot, men det har varit väldigt viktigt att ha kontroll över varumärket i uppbyggnadsfasen; att få känna att man som ett kreativt företag får jobba i fred. Det blir en helt annan insyn när man är publik.
– Men ju mer vi växer och ju mer etablerade och organiserade vi blir, desto mer intressant blir det med börsnotering. Men det betyder inte att vi har konkreta börsplaner.
Styrelseordförande Anders Slettengren, som även är vd i huvudägande Novax, säger även han att några noteringsplaner inte finns:
– Vi har en tydlig verksamhetsplan för de närmaste åren som vi tror starkt på, och infrias den finns stor potential för värdeutveckling, säger han.
Han utvecklar:
– I och med att vi inte har en fondstruktur behöver vi inte göra exits, som riskkapitalbolagen måste. Exempelvis var vi storägare i Svensk Bevakningstjänst, som idag är ett helägt dotterbolag till Axel Johnson AB: där börsnoterade vi inte.
– Men vi var med och tog WeSC till börsen, och där har vi fortfarande en minoritetspost.
Åter till Filippa K. Realtid.se rapporterade nyligen om ett plagiatbråk: lilla Spirit of Maya ansåg att deras velourklänning plagierats av Odd Molly, och den lilla modeentreprenören från Borås var förbannad på stora Odd Molly. Filippa Knutsson säger att hon inte är insatt i just det bråket, men uppger att Filippa K flera gånger blivit plagierade.
– Särskilt som mindre företag blir man jätteupprörd, men med tiden lär man sig att det inte är någon idé att dra in advokater och så, det kostar bara tid och pengar. Och oftast kommer plagiaten en säsong senare, då har man gått vidare själv. Sen är det ofta svårt att bevisa att det verkligen är ett plagiat.
Har du några tips om moderna vårkläder?
– Nja, jag är inte så bra på att ge råd om vad som är ute och inne, jag är mer inne på att jobba med en helhet och att utveckla Filippa K-stilen.
Realtid.se nämner Gaby Borglunds vårmodetips för businesskvinnor, som modeikonen redogjorde för förra veckan. Borglunds butik Look på Sturegatan är framgångsrik, med bland annat Henning Sjöströms fru i kundkretsen, men har en annan och mer damig inriktning än Filippa K på sina kläder.
Knutsson har dock bara lovord om Look:
– De är ju skickliga, de har funnits så länge och har en tydlig stil som de håller sig till, allt det där är fantastiskt bra: det handlar om att vara konsekvent och ha sina trogna kunder, med tanke på all ytlighet och snabbkonsumtion och så vidare. Speciellt i modebranschen finns det mycket dålig kvalitet.
– Jag är inte där ofta, men jag känner till dem mycket väl. De är duktiga både på att följa sin stil och på att driva detaljhandel.






