En brittisk konsumentorganisation har lämnat in en klagan till EU-kommissionen över att biljetterna till VM enbart säljs genom Mastercard.
Fifa lurar fans på miljonbelopp
Mest läst i kategorin
Enligt den brittiska konsumentorganisationen Which strider Fifas och det tyska fotbollsförbundets avtal med Mastercard mot de europeiska konkurrensreglerna. Enligt avtalet måste alla som vill köpa biljetter till slutspelet i fotbolls-VM 2006 i Tyskland betala med Mastercard via en tysk bank vilket kan kosta upp till 35 pund, cirka 450 kronor, extra.
I den första försäljningsrundan släpper Fifa 812.000 biljetter. Restriktionen är att endast fyra biljetter kan köpas per person vilket leder till maximalt 203.000 transaktioner. Enligt Realtid.se:s uppskattning säljs minst hälften av biljetterna utanför Tyskland, vilket leder till en extra kostnad på 46 miljoner kronor för fotbollsfansen runt om i Europa. Miljonbelopp som de tyska bankerna tar hand om.
– Avtalet mellan Fifa och tyska fotbollsförbundet hindrar konkurrensen och ger alla fotbollsfans utanför Tyskland en onödig kostnad, säger Phil Evans från Which till BBC.
Fifa hävdar dock att avtalet inte strider mot gällande konkurrensregler eftersom det finns alternativa betalningssätt. De nationella fotbollsförbunden kommer nämligen också få sig tilldelade biljetter att sälja till fans i respektive land. Problemet är att de släpps långt senare, så de som vill vara ute i god tid och försäkra sig om de bästa biljetterna måste betala med Mastercard via en tysk bank.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.