Annonspengarna anses vara en trovärdig barometer för hur världsekonomin mår. Nya siffror ger en dyster prognos för 2009.
Fallande annonsmarknad värre än väntat

Mest läst i kategorin
Den globala minskningen på annonsmarknaden kommer att vara värre än väntat. Detta enligt en ledande mediebyrå, som i dag tisdag presenterar de dystraste prognoserna hittills för annonsmarknaden och de traditionella mediabolagen.
Anmäl dig till Realtid.ses nyhetsbrev Teknik, Media och Telekom som skickas ut varje tisdag.
Annonspengarna anses vara en trovärdig barometer för hur världsekonomin mår överlag, och hur förtroendet för densamma ser ut.
Det är Zenith Optimedia, en del av Publicis, världens fjärde största reklamkonglomerat, som ligger bakom prognosen. Enligt de kritiska siffrorna kommer summan som spenderas på reklam globalt under 2009 att sjunka med 6,9 procent, ner till 453 miljarder dollar. I fjol var det istället en ökning med 1 procent.
Som orsak nämns bland annat att tillväxtmarknader med förväntad, om än försiktig, annonsökning inte kommer att leva upp till detta.
Andra siffror offentliggjordes i mars, och de var inte lika dystra. Wpp-ägda Group M spår en nedgång med 4,4 procent i år, medan Carat, ägt av Aegis, tror på en minskning med 5,8 procent.
Radio och magasin kämpar med tvåsiffriga nedgångar i annonseringen, men värst ser det ut för dagstidningarna. Där förväntas svångremmen medföra ett annonstapp på 12 procent.
Tack vare dumpade priser, invanda mönster och åkat tittande under kristider förväntas tv:s annonstapp inte vara lika brant – ”bara” 5,5 procent.
Växer gör däremot internet som spås norpa 12,1 procent av alla annonspengarna.
Bäst står sig Latinamerikas annonsmarknad – trots ett förväntat tapp på 2 procent – där i synnerhet Brasilien ökar med 7 procent, eventuella valutasvängningar ej inräknade. Nordamerika kommer att drabbas hårdast, med ett tapp på 8,3 procent i år. Västeuropa tappar 6,7 procent och värst drababs Storbritannien och Spanien.
Zenith Optimedia tror att den globala annonsmarknaden kommer att gå in i en försiktig tillväxt 2010 på de flesta marknader utom Nordamerika.
Källa: Financial Times.