Det kommer alltid att finnas verkstäder och leverantörer av reservdelar för Saab-bilarna, bedömer Motormännens expert Terje Eklund.
Expert: Ingen risk köpa begagnad Saab
Mest läst i kategorin
Det berättar han för Realtid.se med anledning av den ekonomiska krisen kring Saab och dess huvudägare GM.
Eklund ser ingen risk för den som äger eller tänker köpa en begagnad Saab:
– Det tror jag inte är några som helst problem. Det finns så många Saab-bilar i världen, så det kommer alltid att finnas ett intresse att tillhandahålla reservdelar till bilarna.
Vad gäller reservdelar till begagnade Saab-bilar tror Eklund att det kommer att finnas flera företag som är intresserade av att tillhandahålla det.
Originaldelar eller piratdelar?
– Det finns många delar från pirat- eller ”alternativa” leverantörer. Alla slitagedelar som bromsar, hjulupphängning och servicedetaljer finns hos alla såsom Mekonomen och Autoexperten.
De delarna kommer enligt Eklund ofta från samma leverantörer som Saab själva anlitar.
– Saab tillverkar inga grejer själv. Det kommer från underleverantörer.
– Det Saab gör är att ”knäcka” till plåten och sätta ihop bilen. Visst tillverkar de motorn och växellådan i egen regi, men i övrigt har de underleverantörer till det mesta.
Men bilföretag som Volkswagen går ju ut och annonserar om att det är så viktigt att man köper originaldelar?
– Det gör alla biltillverkare. Men vad gäller delar från alternativa leverantörer, så köper man de flesta från Mekonomen eller Autoexperten i samma originalkartong som när man köper det via Saab. Det är ingen skillnad.
Eklund varnar dock för att köpa reservdelar via företag som Biltema.
– Där kan det vara lite sämre kvalitet ibland. De kopierar gärna i Kina och så vidare.
Det är delar som Biltema tillverkar i egen regi.
Och hur blir det med verkstäder om man får fel på sin Saab? Kommer det alltid att finnas folk som kan ”mecka” med dem?
– Ja, visst. Verkstäder kommer det att finnas kvar.
För det första pekar Eklund på att många Saab-återförsäljare inte bara har ett bilmärke.
– Alla säljer exempelvis Opel och GM:s övriga bilar.
– Visst finns det väl en eller annan återförsäljare som går överstyr, men verkstäderna kommer att finnas kvar. Det är jag övertygad om.
– I Sverige är det inget problem, men kanske i vissa andra länder.
Men att köpa en ny Saab är en annan femma:
– Det är en lite mer komplicerad fråga, framför allt vad gäller fabriksgarantin eller nybilsgarantin som lämnas i två år.
Så länge återförsäljaren man köpte bilen finns kvar är det inga problem.
– Formellt är det den som sålt bilen som står som ansvarig mot kunden vad gäller garantin.
– Men skulle återförsäljaren gå i konkurs så har man rätt enligt reglerna att vända sig till bakre led – i det här fallet alltså aab.
– Och om inte Saab finns kvar blir det komplicerat, för då har man ingen part att vända sig till.
Finns det risk att det kan bli så?
– Den risken finns alltid.
Vill du alltså avråda från att köpa en ny Saab i dagsläget?
– Jag tycker att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man går in i en sådan här affär.
– Man ska vara medveten om att om Saab går i konkurs så upphör biltillverkningen helt, och då kommer ju bilen att sjunka i värde mer än annars. De blir mindre eftertraktade på begagnatmarknaden.
Vad tycker du om Saab som bil?
– Det är en av världens säkraste bilar, och jag tycker att de i dag har en hyfsad kvalitet. Det har varit lite si och så med det om man går tillbaka i tiden.
Är de minst lika bra som andra bilar?
– De är lika bra som många andra.
Men inte bäst?
– Det beror på vad man menar med bäst. Saab ligger väldigt långt framme vad gäller säkerheten. Men vad gäller driftsäkerheten är det många andra som är bättre vad gäller störningar i elektronik, ihopsättningen av bilen eller precis vad som helst.
I alla kvalitetsundersökningar är det enligt Eklund många japanska biltillverkare som ligger främst vad gäller själva tillverkningskvaliteten.
– Sedan kan japanarna kanske ha andra brister som krocksäkerhet, rostskydd och liknande.
Körkänslan hos Saab-bilar då?
– Vad ska jag svara på det. Framför allt har Saab 9-3 fått väldigt bra omdömen vad gäller körsäkerheten. Den ligger i toppklass i världen.
Vad tror du själv kommer att hända med Saab?
– Jag är ingen ekonomisk expert, utan jobbar som tekniker. Men jag tror ju att Saab kommer att finnas kvar på ett eller annat sätt. Det är min förhoppning – för Sveriges del.
Realtid.se fick tag på Annicka Troedsson som är informationschef för Saab i Sverige, men hon avböjde kommentarer.
Ska man vara orolig som köpare av en ny Saab i dagsläget?
– Jag vill inte spekulera. Det finns många spekulationer i dag, och jag vill inte spekulera i något nu.
– Vi jobbar på med våra planer, och sedan får vi återkomma.
– Vi ger information när vi har något att säga.
Är det sagt något om när det kan tänkas komma mer information?
– Vi meddelar det när vi har något att säga.
Motormännen är en konsumentförening för bilägare med närmare 124.000 medlemmar i dagsläget.
Enligt en undersökning tyckte medlemmarna att körsäkerhet, miljö och bilekonomi är de viktigaste frågorna för föreningen i den ordningen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.