...egenföretagare i underklädesbranschen.
Eva Wedefelt
Mest läst i kategorin
– Eftersom jag är den enda agenturen eller återförsäljaren för Maidenform i Sverige så blir det väldigt mycket kundkontakter. Dels via telefon, dels när jag försöker åka ut och besöka butikerna då och då. Men eftersom jag har cirka 100 butiker som kunder så kan jag av naturliga skäl inte besöka alla.
– En mycket stor del av dagen sitter jag i telefon antingen med kunder som vill göra beställningar, fråga vart leveransen har tagit vägen eller om kommande kollektioner exempelvis. Eller med min huvudman på Irland för att göra nya beställningar. Med kontoret på Irland pratar jag säkert med 5-10 gånger per dag, med butikerna mycket oftare.
Händer det ofta att leveranser kommer bort?
– Det är inte helt ovanligt att en kartong kommer bort och då är det min uppgift att spåra vart den tagit vägen, det är nog den tråkigaste biten av det här jobbet. Ofta kommer leveransen till rätta, även om det ibland kan ta två månader. Plötsligt dyker den upp utan att någon vet var den varit.
Hur mycket av det ekonomiska sköter du själv?
– Jag sysslar inte så mycket med ren fakturering, den kontakten går direkt mellan butiken och kontoret på Irland. Men mycket av arbetet handlar om att göra budget och prognoser på hur mycket jag tror att en viss vara kan sälja. De uppgifterna ligger sen till grund för hur mycket som kommer att tillverkas under exempelvis nästa år. Dessutom måste jag varje dag kontrollera eller bevaka betalningar.
Vad innebär det?
– Att butikerna sköter sina betalningar i tid, det ligger trots allt i mitt intresse att de butiker som jag är agentur för sköter sina betalningsåtaganden gentemot min huvudman.
Hur ofta deltar du i mässor och liknade?
– Egentligen bara ett par gånger om året, dels i Sverige men även på de årliga mässorna i Paris och Lyon varje år.
Till sist, provar du nya bh-modeller och produkter som kommer?
– Absolut alla! Då vet man ju om det är något som man vill rekommendera eller ens om man vill ta in den i kollektionen. Det är nästan en förutsättning för att jag ska kunna göra ett bra jobb.
Anna Modig
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.