Tysklands biltillverkare är sura på EU. De nya EU-reglerna för koldioxidutsläpp favoriserar småbilstillverkarna, hävdar de.
"EU:s regler gynnar småbilar"
Mest läst i kategorin
– Det råder ett affärskrig i Europa, dundrar Porsches vd Wendelin Wiedeking, enligt Bloomberg.com.
– Det är fransmännen och italienarna mot tyskarna.
EU-kommissionen har tröttnat på att biltillverkarna inte uppnått de frivilliga utläppstaken. Nu tar de i med hårdhanskarna. I dag, onsdag, väntas de komma med ett preliminärt förslag på ett bindande regelverk.
Ett tak på koldioxidutsläpp gynnar dock småbilstillverkare som Renault och Fiat, hävdar tyska lyxbilsmakare. Mindre bilar innebär, föga förvånande, mindre utsläpp.
De gällande – icke obligatoriska – reglerna för utsläppen rekommenderar en minskning till 140 gram koldioxid per kilometer. Det nya taket skulle ligga på 120 gram.
”Tekniskt omöjligt”, säger tyska bilföretagsledare, som i januari skrev ett brev till kommissionen för att protestera.
”Bilexporten kommer att drabbas, importen kommer att öka, försäljningen av stora och mellanstora bilar kommer att falla dramatiskt och jobben kommer att försvinna från EU”, skriver de.
De får stöd av Tysklands förbundskansler Angela Merkel, som lovar att blockera lagar som ställer samma krav på alla typer av bilar. Istället ska hon söka olika tak för olika bilmodeller, uppger Bloomberg.
Porsches bjässe Cayenne Turbo SUV släpper ut 378 gram koldioxid per kilometer. Deras lättaste bilar ger ifrån sig 222 gram. Snittet för alla bilar i EU ligger på 161 gram per kilometer.
De nya reglerna kan få Europas befolkning att köpa mindre bilar, som ger mindre vinst, säger Toyotas Tadashi Arashima till Bloomberg.
Det säljs 15 miljoner bilar i EU varje år. Porsches profit är störst – 29 procent, jämfört med Fiats fyra och Renaults 2,5.
Några hävdar dock att Porsche inte behöver oroa sig för framtiden.
–Storbilstillverkarna kommer bara att vidarebefordra de extra kostnaderna till sina kunder, som inte är särskilt priskänsliga, säger Ferdinad Dudenhoeffer på Gelsenkirchen-universitetet.
– Det här kommer nog inte skada deras vinst.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.