Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 12 sep. 2007Publicerad: 12 sep. 2007

Stora intressen finns med i spelet om avgasregler för bilar i Europa. I dag under Frankfurts bilmässa berättar ACEA, europeiska bilindustrins samlingsorgan, hur den ser på EU:s utsläppskrav.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

EU kommer senare i höst att lägga fram sin strategi för hur bilindustrin ska minska bränsleförbrukningen. Det handlar om en lag där de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar inte ska överskrida 130 gram per kilometer innan år 2012.

Men det talas också om 120 gram. En rad olika uppgifter har cirkulerat, skriver Göteborgs-Posten. Men hur man ska mäta har inte framkommit.

Små bilar får en fördel jämfört med större bränsletörstiga bilar. På samma gång har biltillverkarna kritiserats för att bilarna blivit allt större

– Det är orimligt att vi ska ner till samma nivå, säger Fredrik Arp på Volvo som har stora och tunga bilar till GP.

– För att det här ska lyckas måste det belasta alla tillverkare på ett rättvist sätt. Det vore önskvärt med en proportionerlig minskning. Jag tror på en fasförskjutning där alla bidrar på sitt sätt, fortsätter han.

Fredrik Arp försvarar de större och törstigare bilarna.

– Samtidigt som det har skett effektivitetsförbättringar på uppåt 20 procent när det gäller motorer, har köparna valt bättre utrustning som kostar energi, till exempel luftkonditionering. Det är väldigt svårt att hålla tillbaka köparna.

Fredrik Arp undrar också på vad som händer med dem som bryter mot EU-direktiven. Vilka sanktioner blir det i så fall?

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS