Den franskengelska gruppen Eurotunnel, som står bakom tunneln under Engelska kanalen, har bett sina fordringsägare om att omförhandla skulderna på 9 miljarder euro, nära 83 miljarder kronor.
Eurotunnel mot konkurs?
Mest läst i kategorin
Redan förra året var Eurotunnel nära att gå i konkurs och det spekulerades i att de stora skulderna inom två år skulle kunna leda till en finansiell katastrof. Tunneln har sedan invigningen 1994 brottats låga intäkter i konkurrensen med färjetrafiken.
Nästa år upphör även det garantiavtal som fått järnvägsbolagen att, oberoende av tågtrafik, betala för en fastställd minimitrafik. Något som även inverkar på bolagets önskan att omförhandla skulderna med fordringsägarna. Dessa är för övrigt en spridd skara bestående av diverse banker – Crédit Agricole, HSBC och BNP Paribas – den amerikanska återförsäkringsgruppen MBIA och diverse fonder.
Enligt franska Le Nouvel Observateur hoppas Eurotunnel fortfarande på att få statligt stöd från Frankrike eller Storbritannien. Tunneln under Engelska kanalen har tidigare finansierats utan skattemedel och många franska småsparare förlorade pengar på aktier som tappat det mesta av värdet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.