Företagen som leasar flygplan till kommersiella aktörer kämpar nu för att få tillbaka hundratals flygplan värda totalt 5 miljarder dollar, eller nästan 48 miljarder kronor, från Ryssland, skriver Financial Times.
Europeiska leasingbolag har leasat flygplan värda 48 miljarder kronor till ryska företag

Mest läst i kategorin
Utländska ägare har leasat 515 flygplan till Ryssland, till ett totalt värde av 10 miljarder dollar. Hälften av detta beräknas komma från europeiska företag.
De sanktionszoner som nu har införts mot Ryssland efter landets attack mot Ukraina, gör att leasingbolagen har fram till slutet av mars på sig att få tillbaka planen.
Den stora frågan är dock hur man tar tillbaka så många plan på den tiden, säger en icke namngiven källa till FT, som bland annat syftar på det praktiska i att luftrummet över stora delar av Europa är stängt för ryska flygbolag.
– Alla flygplan måste avlägsnas från Ryssland i slutet av mars. Om flygbolagen kommer att lyda eller inte vet ingen.
AerCap, som är världens största flygleasingbolag har leasat totalt 154 flygplan till ryska kunder, till ett uppskattat värde av 2,2 miljarder dollar enligt FT.
Bolaget går ner cirka 3 procent i förhandeln på New York-börsen, där bolaget är noterat.
I ett meddelande till Børsen på måndagen uppger bolaget att runt 5 procent av deras flotta har hyrts ut till ryska flygbolag, och att bolaget till fullo kommer att följa sanktionerna mot Ryssland.
Det var i mars förra året som General Electric bekräftade att de slår ihop sin enhet för flygleasing med irländska Aercap i en affär värd 30 miljarder dollar, runt 255 miljarder kronor.
Tillsammans bildade GE:s Gecas och Aercap världens största bolag inom flygleasing.