Det nya Open Skies-avtalet om flygtrafik mellan EU och USA öppnar dörren för lågprisflyg över Atlanten.
EU öppnar för lågprisflyg till USA
Mest läst i kategorin
Avtalet ger bland annat SAS-konkurrenten British Airways Heathrow-frossa.
Bryssel siktar på att lägga fram det nya Open Skies-avtalet mellan EU och USA för EU:s transportministrar den 22 mars. EU-kommissionen räknar med att avtalet ska ge 80.000 nya arbetstillfällen och vinster på upp till tolv miljarder euro på fem år.
Infrastrukturminister Åsa Torstensson kunde på måndagen inte meddela om hon avser att skriva på.
”Vi ser positivt på det här, men frågan studeras ännu här på regeringskansliet”, hälsar hon via sin pressekreterare Elin Lagercrantz.
Avtalet ska ersätta 25 spretiga bilaterala avtal mellan respektive EU-land och USA. Enligt Ingrid Cherfils, enhetschef på Luftfartsstyrelsen, kommer det i praktiken inte att innebära några stora förändringar för svensk del.
Vi har redan ett väldigt öppet avtal med USA, där vi tillåter fritt marknadstillträde.
Avtalet, som inte gäller inrikessträckor, sägs täcka omkring 60 procent av världens flygtrafik. Om allt går i lås träder det i kraft i höst.
Bland flygbolagen är mottagandet blandat.
Olle Näslund, chef för luftfartspolitiska avdelningen på SAS, delar i princip Luftfartsstyrelsens syn på avtalet. Han tillägger dock att stora förändringar kan följa.
– I och med detta kan i princip ett baltiskt eller sydeuropeiskt bolag plötsligt etablera linjer mellan Stockholm och New York. Och vi kan flyga till USA via Kanada och plocka upp kanadensiska resenärer på vägen.
En annan möjlighet som öppnar sig är transatlantiskt lågprisflyg.
– Ett interkontinentalt Ryanair, som vill dränera marknaden, kan i framtiden utgå från vilka europeiska storstäder som helst, säger Näslund.
En av de stora förlorarna på avtalet är British Airways (BA), som skyddat sig från konkurrens på USA-trafiken med hjälp av restriktioner på London-flygplatsen Heathrow. BA-aktien rasade med tio procent på måndagen då marknaden börjat räknat på konsekvenserna.
Ett av hoten från BA kommer från British Midlands, där SAS äger 20 procent, och som Näslund tror kan trappa upp konkurrensen med hjälp av EU-avtalet.
SAS har omkring sex flygningar från Skandinavien till USA per dag.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.