Snabbmatsindustrin får ett år på sig att stoppa all marknadsföring mot barn samt att förbättra innehållsförteckningar. Om bolagen inte lever upp till kraven hotar EU-kommissionen med lagstiftning.
EU-förbud mot snabbmatsreklam
Mest läst i kategorin
I en intervju i Financial Times uttrycker EU:s hälso- och konsumentkommissionären Markos Kyprianou att snabba åtgärder måste vidtas för att få stopp på utbredningen av övervikt, särkilt när det gäller unga människor och barn.
I första hand hoppas Markos Kyprianou att branschen ska reglera sig själv så att inga nya lagar behöver stiftas.
– De signaler jag har fått från branschen är lovande, men om de inte förverkligas så kommer vi att ta till med lagstiftning, säger han till Financial Times.
Bryssel vill samtidigt få igång ett samarbete mellan de nationella regeringarna, matindustrin och hälsoorganisationer för att öka sund livsstil bland unionens medborgare.
Enligt Markos Kyprianou har de flesta europeer tills nyligen ansett att övervikt bara är ett amerikanskt problem.
– Vi har länge skämtat om amerikaner på grund av att de är feta, men nu är det lika mycket ett europeiskt problem.
Realtid.se
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.