I går kväll var det aktietorgkväll. Tre bolag fick chansen att presentera sin verksamhet för en nyfiken publik riskkapitalister och småsparare.
Ett sätt att söka kapital
Mest läst i kategorin
Tystnaden i konferensrummet störs av den gnisslande dörren som öppnas. Där inne sitter ett 30-tal småsparare och riskkapitalister i alla åldrar. De flesta är män – bara någon enstaka kvinna. De stirrar alla fram mot powerpointen som lyser upp rummet.
Aktietorgkvällen arrangerades i går kväll av Aktietorget Stockholm. Det var höstens första träff. Bolagen som presenterades under kvällen kom från region Stockholm, Uppland och Väst och är på gång att listas på marknadsplatsen Aktietorget.
Mattias Borg har precis avslutat sin presentation av bolaget James Concepts AB. Han har presenterat varumärket James – at your service. Bolaget har tagit fasta på att det i dag är socialt accepterat att köpa hushållsnära tjänster och att det också går att dra av skatt på de tjänsterna sedan 1 juli i år. Nu genomför de en nyemission för att söka kapital hos nya aktieägare.
Mattias Borg, som är vd för bolaget, lutar sig mot väggen längst bak i rummet tillsammans med Bo Eriksson som är styrelseordförande i bolaget.
Det är dags för nästa företag att presentera sin verksamhet.
Som så brukar, krånglar powerpointen där framme och en teknikkunnig kallas in till rummet.
Alexander Ernstberger, vd för Towork.se Sverige AB, presenterar sitt bolag och styrelsemedlemmarna på powerpointen som har börjat fungera. Han representerar bolaget själv i kväll. Under presentationen trycker han flera gånger på deras unika koncept, Application warranty, där arbetsgivarna inte behöver betala för tjänsten förrän de får kontaktuppgifter till ansökningsbreven.
Intresset märks när presentationen är över och riskkapitalisterna får chans att ställa frågor. Det är ett ungt företag och en ung vd, men tyngden i styrelsenamnen väger upp. Han får möjlighet att återigen berätta om skillnaden mellan sitt bolag och konkurrenterna, om omsättningen hittills och om framtidsutsikterna bland annat när det gäller anställda.
Alexander sätter sig i främre raden för att lyssna på nästa presentation.
Johan Rosenlind, tidigare affärschef för multimedia på svenska Nokia, presenterar Myscoop International AB som driver hemsidan myscoop.com, en marknadsplats för bild och filmmaterial. En tjänst där privatpersoner kan lägga in nyhetsbilder eller filmer och sedan få hjälp att sälja dem vidare.
Med vanlig punktlista på powerpointen, utan några andra grafiska moment, berättar han om verksamheten och tjänsten. Ibland avbryter han sig själv när han kommer på att han talar ”svengelska” som kanske inte alla i publiken förstår.
En man i publiken avbryter:
– Vad är en moblogg?
”En blogg är” börjar Rosenlind men blir snart avbruten. ”Alla vet väl vad en blogg är men en moblogg”, säger samma man som ställde frågan.
När alla tre presentationerna är över reser sig skaran av riskkapitalister och småsparare. Nu har de lite att tänka på. Tre bolag och tre anmälningssedlar för teckning av aktier.
De flesta lämnar konferensrummet direkt, en del minglar omkring och talar med företagens representanter.
– Towork.se var intressant. Helt rätt med ett bra koncept som fyller ett stort behov. Vd:n är ung men Jessica Stael von Holstein i styrelsen väger tungt, säger Lars Karlsson, besökare på Torgdagen.
Peter Malmström som arrangerade Aktietorgets kväll berättar att det finns en skara som har ett genuint intresse för aktietorgkvällar och som alltid kommer. Men han kan inte svara på vilket bolag som verkade vara mest populärt under kvällen.
– Det är tre helt skilda bolag, James är mer ett tjänstebolag, Towork är ett internetrekryteringsbolag och Myscoop ett internetlagringsbolag, säger han.
– Charmen med att gå på torgkvällar är att det inte finns några comittments när du kommer dit, det kostar inget, du behöver inte ställa frågor, men du kan göra det, du behöver inte köpa eller äga aktier. Du kan gå dit för att lära dig eller köpa aktier, fortsätter han.