Skjorttillverkarens nya butik ligger i Vietnam.
Eton öppnar i Asien
Mest läst i kategorin
Första Asien-etableringen är i Vietnams största stad Ho Chi Minh city, uppger Sveriges textil- och modeföretag (TEKO), och i och med det är Eton det första nordiska modeföretag som etablerar sig i staden.
– Det är ett brofäste för fortsatt expansion där borta. Nästa år öppnar vi en butik i huvudstaden Hanoi. Därefter blir det fokus på Japan – främst Tokyo, Nagoya och Osaka. Den mest spännande asiatiska marknaden för Eton, säger Jan Borghardt, senior advisor på Eton, till TEKO.
Att valet för Asien-premiären föll på just Vietnam säger Jan Borghardt beror på att landet tillhör världens mest expansiva ekonomier. Han hänvisar till en bedömning från Pricewaterhousecoopers där det sägs att Vietnams huvudstad med sina 6,2 miljoner invånare rankas som världens mest expansiva ekonomi fram till år 2025.
– Det finns en köpstark och modeintresserad publik i Vietnam med sina 85 miljoner invånare. Eliten har fått smak på västerländska modeprodukter och livsstil. Här jobbar många utlänningar och Vietnams stora export ger många intäktsmiljarder, säger han till TEKO.
Etons nyöppnade butik är på 70 kvadratmeter och marknadsför konfektionsföretagets hela kollektion.
– Färgglada skjortor och dito slipsar säljer bäst. Noterbart är att slipsen verkligen är stor bland målgruppen i Vietnam. Slips och kostym är ett måste för alla som jobbar på kontor, säger Jan Borghart.
Eton beräknas omsätta 325 miljoner kr i år (+18% jämfört med samma period förra året) och sysselsätter 64 personer, enligt TEKO.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.