Skandinaviens första etiska kaffekedja expanderar. I år har de etablerat sig i sju städer och på onsdag öppnar ännu en coffeeshop i Sundsvall.
Etisk kaffekedja expanderar
Mest läst i kategorin
Om två veckor är det Stockholms tur.
– Vi har en etisk profil. Allt som går är rättvisemärkt – kaffe, te, choklad, socker, cola – det som går att få tag på. Sen är det mesta också ekologiskt, säger kedjans vd, Björn Almér.
Han var tidigare vd för Espresso House men kände att ”tiden var mogen för att göra något nytt” när de nya ägarna, Palomon tog över för drygt ett år sedan.
Tillsammans med Nina Forsberg och Maria Andersson som också satt i Espresso Houses ledning startade han den nya etiska kaffekedjan – Barista Fair Trade Coffee.
Inspirationen kom i samband med att den brittiska varuhuskedjan Marks & Spencer bytte ut allt sitt kaffe mot Fairtradekaffe.
– När en så stor kedja vågar byta visar det att nu är konsumenterna så pass medvetna att de är beredda är pröva något nytt för att skapa ett hållbart samhälle.
Kedjan är ambitiös i sin etiska profil. Från kaffeodlarna i Etiopien, till certifierade varor, vidare till FN:s skolmatsprojekt och ha grön el i lokalerna. Dessutom samarbetar de med Aluma – en tidning som är till förmån för hemlösa.
Har inte andra stora kaffekedjor också satsat på rättvisemärkning?
– Jag vill inte peka ut någon enskild. Men ett generellt problem är att det ofta bara avser en liten del av sortimentet, säger Björn Almér.
Att starta en ny kaffekedja är tufft och syssla med etik är dyrt.
Kaféer har goda marginaler på sitt kaffe. Mjölken är nästan dyrare än kaffet. Om man har ekologisk mjölk blir det ännu dyrare. På mat ligger marginalen på runt 30 procent, kaffet på 70.
– Har man både ekologiska och rättvisemärka produkter blir marginalerna sämre.
Hur kompenserar ni för det?
– Risken är att man frestas till att höja priserna men då får man ingen volym. Vi har bestämt oss för att överleva på mindre marginaler. Då måste vi komma upp i över 300 kunder om dagen för att gå runt. Ett vanligt kafé skulle kanske klara sig på 200, säger Björn Almér.
Det blir extra viktigt med valet av butikslägen med fastighetsägare som tror på konceptet.
Till skillnad från ledningens gamla arbetsgivare, Espresso House, satsar Barista även i mindre städer.
Under det första året har kedjan slagit upp sju nya kaféer. Planen är att det ska bli ungefär lika många nästa år.
– Vi tycker det är lagom takt för att orka hålla kvalitén, säger Björn Almér.
Med kvalité ska de locka över kunder och Almér berättar att kedjan har gått till semifinal i kaffe-SM med samma kaffe som de serverar till kund, medan övriga brukar ha speciellt tävlingskaffe.
– Det finns många fördomar om att man brinner för ändamålet men kanske inte är så duktiga på kaffe. Vi känner att det är viktigt att många som arbetat hos oss är med och tävlar.
Hur kontrollerar ni att allt är etiskt och ekologiskt?
– Vi kan ju inte åka runt på plantagerna i Etiopien men vi litar på att organisationer som certifierar varorna som vi köper in har koll på det.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.