Realtid

Estelle von Schinkel – vd för Friday TV

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 juli 2006Publicerad: 11 juli 2006

… formatbolaget som grundades av tre avhoppade Strix-medarbetare. Sedan 2004 har hon sålt programidéer för 8,5 miljoner kronor. <pufftextlänk>Själv har Estelle von Schinkel alltid tittat mycket på tv och kallar Robinson för tv-formatens Rolls Royce.</pufftextlänk>

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tanken med Friday TV var att komma på idéer och utveckla tv-format som funkar i hela världen. Tillsammans med Mattias Olsson och Jock Millgårdh har Estelle von Schinkel lyckats med det.

På knappt två år har Friday TV sålt formatet Singalong till ett amerikanskt produktionsbolag samt världsrättigheterna till Endemol. Men även programformatet Kameleonten till France 2 och Miljonärerna till Kanal 5. Totalt handlar det om 45 optioner och fyra licenser.

Varför är Friday TV enbart ett formatbolag, och inte produktionsbolag också?

– Det finns inget som säger att vi inte skulle kunna bli det i framtiden. Men just nu sköter Metronome, som äger Friday TV till 50 procent, produktionen i Skandinavien. Och Mattias är exekutiv producent för alla format, säger Estelle von Schinkel.

Det var efter sju år på Strix som Estelle von Schinkel bestämde sig för att gå vidare tillsammans med kollegerna Mattias Olsson och Jock Millgårdh.

– Det var både roligt och spännande att arbeta på Strix och att få vara med om att starta den internationella försäljningen. Men sedan ville jag vara med från starten och vara delägare i ett bolag, säger hon.

Det viktigaste hon har med sig från Strix är – förutom Jock och Mattias – de erfarenheter och relationer hon byggt upp under åren. Idéerna testas på kontakterna ute i Europa.

– Där finns åtta personer som om de gillar formatet så vet man att succén är given. Det är otroligt roligt att förhandla och sälja, säger hon.

ANNONS

Formaten Estelle säljer står idéutvecklarna Mattias och Jock för.

– De tittar på trender i världen, vad unga människor gör och är fantastiskt duktiga på att hålla sig à jour. Sedan stänger de in sig 20 dagar på våren och 20 dagar på hösten och spånar och utvecklar, berättar Estelle von Schinkel.

Sedan kort tid tillbaka har idéutvecklarna dessutom fått sällskap av ytterligare två kreativa hjärnor. Och när en idé väl kläckts kan det gå fort innan produktionen är igång.

– Att hitta på en idé och presentera den för kanalen kan gå på alltifrån några timmar till några veckor, men även om du sålt in idén så fortsätter den att utvecklas hela tiden.

Idéer kan även komma utifrån.

– Caroline af Ugglas kom till oss och berättade om att hennes körövningar borde passa tv. Så Jock och Mattias gör ett tv-program utifrån den idén, det är superkul när man kan samarbeta på det sättet.

Att det blev tv för Estelle von Schinkel är inte någon slump.

– Jag är uppvuxen på landet och då var tv extra viktigt. Min pappa hade svårt att slita sig från tv-apparaten och det var inte helt ovanligt att vi tittade på TV samtidigt som familjen åt middag.

ANNONS

Men när hon efter gymnasiet läste på Medieskolan i Stockholm var det journalistiken och media generellt som lockade. Fast det var innan Strix ringde skolan och bad om tips på praktikanter.

– Rektorn rekommenderade två klasskompisar, men jag ringde och frågade om jag fick komma på intervju ändå och fick praktikjobbet. Sedan blev jag försäljningschef. Strix är ett fantastiskt företag på det sättet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS