Resultatet för hygien-och hälsobolaget blev tio procent sämre än vad analytikerna förväntat sig. Bolagets ledning utökar besparingsprogrammet.
Essitys rapport en besvikelse
Mest läst i kategorin
EBITA rensat för jämförelsestörande poster för hygien-och hälsobolaget blev tio procent sämre än vad analytikerna förväntat sig och blev 3 016 miljoner kronor för tredje kvartalet.
Essity, en gång del av SCA, säljer produkter som toalett-och hushållspapper, servetter, handdesinfektion, avtorkningsprodukter och sensorteknik. Essitys verksamhet är indelad i tre segment: Personal Care som är det största segmentet, Consumer Tissue och Professional Hygiene.
Kostnader för råvaror och energi steg snabbare än de prishöjningar Essity kunde dra nytta av under det tredje kvartalet.
Priser på råvaror som till exempel massa har stigit med drygt 30 procent sedan juli månad 2017. Oljebaserade råvaror har stigit med över 50 procent under samma period – på grund oljepriset. En oljebaserad råvara är till exempel en superabsorbent i en blöja som suger upp vätska.
Någon lättnad för råvarupriserna väntas inte i närtid. De högre oljepriserna har även fått effekt på distributionen av Essitys produkter.
Nettoomsättningen uppgick till 29 647 miljoner kronor vilket kan jämföras med väntade 29 489 miljoner kronor. Den justerade ebita-marginalen blev 10,2 procent. Snittestimatet uppgick till en marginal om 11,3 procent.
Essity är världens näst största leverantör av consumer tissue, bland annat märkena Edet, Lotus, Tempo och Vinda och detaljhandelns egna varumärken.
Inom Consumer Tissue, som står för 38 procent av Essitys omsättnng, minskade volymerna bland annat på grund av omstruktureringsåtgärder. Den lägre försäljningen av moderrullar beror på att Essity stängt produktanläggningar i bland annat Nordamerika, Spanien och Frankrike. Moderrullar är stora rullar av papper som är flera meter breda. Dessa tas till konverteringsanläggningar. Men produktmixen generellt sätt har, enligt bolaget, blivit mer optimal och även prissättningen.
Den störst negativa påverkan från råvarupriserna var inom affärsområdet Consumer Tissue (mjukpapper). Försäljningspriserna har höjts i början av året. Nu pågår en andra runda. Massan köps på världsmarknaden och en mindre del cirka fem procent köps från SCA.
Prishöjningarna kommer också med en kostnad i form av risken för lägre sålda volymer. Detta blev tydligt under det tredje kvartalet, då volymerna minskade med drygt fyra procent. Det kinesiska dotterbolaget Vinda, som är börsnoterat i Hongkong, där Essity äger 51 procent kom med rapport redan under söndagen.
Vinda fick framgångsrikt igenom högre priser men förlorade volymer. Vinda säljer i princip samma mix av produkter som Essity.
Den senaste rundan prishöjningar väntas ge en första begränsad effekt redan under det fjärde kvartalet, men med fullt genomslag under det andra kvartalet 2019.
Segmentet Medical Solutions, i huvudsak det förvärvade BSN Medical som gör bland annat kompressionsutrustning och plåster, redovisade stigande marginaler men negativ tillväxt. Essitys vd Magnus Groth bedömer att det är tillfälligt.
Essitys nya mål att spara 900 miljoner innebär att besparingsprogrammet utökas med 100 miljoner kronor. Effekten av det kommer att ses först 2019. Fackliga förhandlingar har inletts. Mer än 1 000 tjänstemän ska sluta. Essity har totalt 48 000 anställda varav 2000 i Sverige.
Största ägare i bolaget är Industrivärden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.