Kaffekedjan skulle växa med 25 -30 coffeeshops under 2008. Det blev drygt hälften och samtidigt har kedjan precis förlorat en prestigelokal på Stureplan. Men nu kommer revanschen, enligt vd Ulrika Garbrant.
Espresso House tappar fart
Mest läst i kategorin
I fredags öppnade kaffekedjan en coffeeshop på Östermalmstorg i Stockholm. Men den välbesökta Espresso House på Stureplan har just fått stänga ner.
– Telia ska bygga en företagsentré. Annars hade vi legat kvar, säger vd Ulrika Garbrant.
– Med tusen gäster om dagen är det självklart ett tapp.
Var det ert största kafé?
– Nej, men mer centralt än Stureplan i Stockholm är svårt att hitta. Vi letar efter ny lokal att öppna upp på i området, säger hon och tillägger att de ännu inte har hittat någon.
– Vi kommer igen. Vi kommer att klara oss bra i den här krisen. Vi ser fortfarande att folk gärna tar en paus i vardagen. Vi och fast food-restaurangerna klarar oss bra.
Espresso Houses expansionsplan för 2008 var att slå upp mellan 25 och 30 nya coffeeshops. Men det blev bara 16 stycken.
– Vi kände oss nöjda med det. Det kändes onödigt att öppna fler. Vi går in där det är en bra satsning. Antingen har det varit för dyrt eller inte tillräckligt bra läge.
Location, location, location.
– Ja, det är en gammal sanning som fortfarande är helt avgörande. Vi kommer att fortsätta att hålla hög etableringstakt och ser bara fördelar med lågkonjunkturen. Det blir billigare byggtjänster, billigare hyror och billigare investeringsmaterial.
– Det har varit så många som har slagits om läget men nu ser vi flera företag gå omkull.
Någon prissänkning på kaffet blir det inte tal om eftersom kedjans fyra kaffeplantager i Brasilien och Indien har fått färre och mindre investeringar utifrån. Det har i sin tur lett till minskade skördar och dyrare kaffe.
Är det 70 procent marginal på en kopp kaffe?
– Ha ha. Jag pratar ogärna marginaler och man kan inte bara titta på produkten. Att göra en bra latte görs inte genom att trycka på en knapp. Det är som att köra bil – något man lär sig.
Espresso House har det brittiska riskkapitalbolaget Palamon Capital Partners i ryggen. Det köpte kedjan av den danska familjen Asker och därefter Coffe Cup av grundarna Magnus Källström och Johan Welander.
140 miljoner kronor har Palamon Capital avsatt för Espresso Houses expansion och trots att kedjan har saktat ner i sin framfart är målet fortfarande att totalt ha 150 coffeshops inom tre till fyra år i Sverige. I dag finns 70 stycken och Espresso House är därmed landets största kaffekedja.
– Pengarna är öronmärkta för oss så vi har förmånen att röra oss med dem, säger Ulrika Garbrant.
Ulrika Garbrant började som vd på Espresso House för tio månader sedan.
– Det har varit jätteroligt och givande. Jag jobbar med ett gäng som är otroligt passionerade och det finns en extrem stark vilja att utveckla sig.
Vad har varit svårast?
– Det är lätt att hamna i interna problem. Vi måste jobba tätt ihop. Tätare än jag först trodde. Dels för att hålla koll på ekonomin och dels för att hålla rätt tempo i slutändan.
* Artikel korrigerad. Afa Fösäkring äger fastigheten som heter Ladugårdsgrinden 18 med hyresgäster som Scandic Hotell Anglais och TeliaSonera.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.