Realtid

Ericssons mardröm växer i Kista

administrator
administrator
Uppdaterad: 16 juni 2006Publicerad: 16 juni 2006

<pufftextlänk>Ericssons farligaste konkurrent i Kina, Huawei Technologies, fortsätter att växa i Europa och i Norden.</pufftextlänk> I en intervju med Realtid.se berättar Huawei svenska vice vd, Lars Bondelind, om hur företaget står sig i konkurrensen och dess mål.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I början av år 2000 då Ericsson och de flesta andra stora telekombolag tvingades dra ned, öppnade ett företag som hette Atelier Telecom ett kontor alldeles i närheten av Ericssons kontor i Kista. Företaget rekryterade för fullt. Svenska affärstidningar blev nyfikna och det var många som försökte sig på en intervju. Men ingen på företaget ville tala med någon reporter och mystiken kring företaget växte. Snart uppdagades det att bakom namnet Atelier Telecom låg ett helt annat bolag, nämligen Ericssons farligaste konkurrent i Kina.

Den kinesiska telekomuppstickaren Huawei Techologies startades först 1988. Trots sin unga ålder har företaget lyckats växa sig stark och konkurrera med de äldre globala jättarna om de stora kontrakten. Huawei Technologies hoppade för sent på gsm-tåget och har därför satsat mer på yngre teknik som 3G och cdma2000.

De senaste åren har företaget växt med mellan 20-40 procent.

Huawei har dessutom lyckats med att få flera kontrakt på europeisk mark. Huawei har skrivit flera viktiga kontrakt med mobiljätten Vodafone som både handlar om 3G-nät och mobiltelefoner. Företaget har också fått kontrakt med holländska Telfort, KPN och BT i Storbritannien. Nyligen pekades företaget ut som en potentiell vinnare av ett kontrakt med den spanska telejätten Telefonica. Affären sägs vara värd 38 miljarder kronor. Inget är klart ännu och Ericsson är en av de som hoppas på kontrakt.

Lars Bondelind, vice vd för den svenska verksamheten, var en av de första som företaget anställde i Sverige. Hans uppdrag var att dra i gång verksamheten i Kista. Han har tidigare jobbat på Enea, Ericsson och Philips.

Enligt honom kommer företaget fortsätta att växa snabbt.

– När jag började på Huawei i april 2001, hade vi runt 20.000 anställda. I dag är vi runt 40.000. Vi tror på att kunna växa runt 20 till 30 procent ytterligare några år. Det är mer än de 5 procent som flera analytiker uppskattat att marknaden ska växa. Förra årsrapporten var historisk det var nämligen första gången som vi var större utanför Kina. Framöver så kommer vi att öppna flera kontor i Europa, säger han.

Växer ni på den svenska marknaden?

ANNONS

– Vi får hela tiden nya kontrakt och vi fortsätter att rekrytera här. På det svenska kontoret har vi i dag runt 50 fast anställda och nära lika många är inhyrda konsulter. Nu försöker vi successivt ersätta en del experter från Kina med svensk personal och en del konsulter som vi tidigare hyrt in. Så vi fortsätter att rekrytera.

Varför valde Huawei Sverige som platsen för sitt europeiska tekniska kontor?

– En stor anledning var att det finns stor kompetens inom telekom här främst genom den ict-kompetens som vuxit fram i Kista, bland annat genom att Ericsson har sitt huvudkontor här. Andra länder kan vara svåra att ta sig in på. Kista kändes naturligt för bolaget.

Varför ville ni inte avslöja vilka ni var från början när ni etablerade kontoret i Sverige?

– Det handlade nog mest om osäkerhet. Huawei hade funnits länge i Kina men visste ingenting om den europeiska marknaden. Vi ville bygga upp vår verksamhet i lugn och ro.

Det sägs att ni etablerade er i Kista för att passa på att ta vara på tekniker som tvingats sluta på Ericsson. Stämmer det?

– Nej, det var inte riktigt så. Kina hade inte påverkats av nedgången som de västerländska telekombolagen gjort. Företaget expanderade och passade bara helt enkelt på att rekrytera. Det är inte så konstigt att en del före detta Ericssonanställda som sökte sig till oss fick jobb på företaget.

Vad gör ni här?

ANNONS

– I Sverige ligger företagets enda europeiska tekniska kontor. Vi har även ett kontor i Holland där vi erbjuder tjänsteleverantörer att testa och utveckla sina produkter innan de går i produktion. Resten av kontoren i Europa är försäljningskontor. Här görs därför förstudier och produktutveckling för den nordiska och europeiska marknaden. Det vi hoppas på är att få kunder som till exempel Telia Sonera, TDC , Elisa, Telenor. Det handlar inte bara om telekomsystem utan också om datakom och optiska nät. En sak som börjat bli allt viktigare är att vi tittar på säkerhetsfrågor för triple play tjänster för ip-telefoni, internet och ip-tv som är tjänster som erbjuds allt mer genom samma uttag.

Det har sagts att ni siktar på att bli en av de fem största telekomleverantörerna i Europa, stämmer det fortfarande?

– Ja, det tror vi på. Jag skulle bedöma att vi redan är nära.

Hur kommer det sig att Huawei har lyckats så bra i konkurrensen. Är det på grund av att ni har haft ett lägre pris främst?

– Vi är ett ungt, friskt och engagerat företag. Medelåldern är runt 30 år. Dessutom har vi från start haft en kostnadsfördel eftersom all tillverkning och forskning har skett i Kina. Därför kunde vi från början ta ett lägre pris. I dag tjänar vi mycket på att vi inte har stora kostnader för att ta hand om gamla nät, som många andra stora globala västerländska företag tvingas till i dag. Samtidigt är priskrig något som ingen tjänar på i längden. Därför vill vi snarare konkurrera med kvalité och en bred produktportfölj än ett lägre pris.

Huawei har anklagats för industrispionage vid flera tillfällen vad säger du om det?

– En del företag från Kina får ibland den stämpeln, men våra kunder skulle försvinna direkt om vi inte är hederliga. Därför är det extra viktigt att vi inte plagierar andra företag. Vi skulle helt enkelt inte klara oss.

Ni är partner till Nordisk mobiltelefon. Det sägs att Nordisk Mobiltelefons stora kapitalbehov har täckts med miljardkrediter från bland annat er. Stämmer det?

ANNONS

– Vi är partners och därför är det klart att vi är intresserad av att det ska gå bra för dem. Mer än så vill eller kan jag inte säga.

Var finns er styrka?

– Vår styrka är att vi är snabba och breda. Vårt största affärsområde är mobilsystem. När det gäller att bygga mobilnät med den amerikanska 3G-standarden cdma2000 så har vi 65 procent av 450 MHz marknaden. Vi har byggt cdma2000-nät åt 52 mobilopertörer i 37 länder och vi har 26 wcdma kontrakt. Precis som den övriga telekombranschen så börjar vi satsa mer och mer på den fasta bredbandsmarknaden där internet, ip-telefoni och ip-tv-tjänster levereras i samma nät, så kallad triple play. Vi arbetar också med plattformar för innehållsleverantörer som riktar sig till användare av olika mobiltelefoner. På sistone har vi dessutom gett oss in på mobiltelefonmarknaden.

Varför ska kunder i Europa välja er som leverantör?

– Vi har en stor utvecklingsresurs i dag. Det gör att vi kan hjälpa våra kunder mer aktivt än många andra leverantörer. 48 procent av vår stab arbetar med forskning och utveckling. Våra konkurrenter lägger runt 25 till 30 procent på forskning och utveckling. När det gäller konvergerade nät ligger vi också bra till eftersom vi har en bred produktportfölj. Här kommer det investeras otroligt mycket i ny utrustning framöver. Tyvärr är inköpscyklarna på den europeiska marknaden långa. Den europeiska marknaden har investerat en hel del och därför måste vi vänta på att de näten blir tillräckligt gamla för att de ska vilja investera i ytterligare nät.

Ni har ett avtal med Vodafone kring mobiltelefoner. När kommer vi att se några mobiltelefoner på den svenska marknaden?

– Jag vet inte det i dagsläget. Eftersom Vodafone inte finns i Sverige så kommer den telefonen tyvärr inte komma till Sverige, men redan i dag levererar vi datakort till Viking Telecom.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS