Realtid

En ny blogg i sekunden

administrator
administrator
Uppdaterad: 08 feb. 2006Publicerad: 08 feb. 2006

<pufftextlänk>Enligt februarianalysen från bloggsökmotorn Technorati har antalet bloggar fördubblats sedan ett halvår tillbaka.</pufftextlänk> Men svenska bloggexperter är måttligt imponerade: "Antagligen dör nästan en blogg varje sekund".

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bloggsökmotorn Technoratis februarianalys av den internationella bloggosfären i februari har kommit. Antalet bloggar växer kraftigt och fördubblas en gång i halvåret. Utslaget över tid innebär det en ny blogg per sekund. Bloggosfären, all världens samlade bloggar, växer alltså kraftigt. Det är inte nog med att en ny blogg skapas varje sekund, 13,7 miljoner användare uppdaterar också kontinuerligt sina bloggar.

Men det imponerar inte på Johan Larsson, som driver bloggar.se, en svensk motsvarighet till Technorati. Han ligger även bakom de stora bloggsajterna knuff.se, intressant.se och nyligen.se.

Det startas en ny blogg i sekunden. Kan det bli för mycket?

– Nej, antagligen dör nästan en blogg varje sekund, säger Johan Larsson till Realtid.se. Visst kan det bli svårt att se hela bilden, men samtidigt går det att få en bra fingervisning genom att hålla koll på en tillräcklig stor mängd bloggar.

Erik Stattin håller med. Han har skrivit boken Bloggtider och är Sveriges kanske mest kände bloggare. Den förre riksdagsbibliotekariens blogg Mymarkups beskrivs av många som landets viktigaste.

– Den globala tillväxten tror jag är betydligt starkare än den svenska, säger Erik Stattin, även om det startas väldigt mycket svenska bloggar.

Det svenska bloggklimatet har de senaste månaderna förändrats då bloggarna Manolo och Feber-bloggarna blev uppköpta av större företag, Manolo av Bonnierägda Sydsvenska Dagbladet och Feber-bloggarna av Bonnier Dagstidningar. Numera finns det med andra ord pengar att tjäna för driftiga entusiaster. Johan Larsson tror att fler lycksökare kommer att starta bloggar.

– Antagligen kommer fler bloggar som enbart har som huvudmål att säljas vidare att skapas. Jag tror dock inte att man kommer att kunna sälja dem för några jättesummor. Utan de flesta får antagligen nöja sig med att få råd med en extra kopp automatkaffe om dagen.

ANNONS

Erik Stattin tror ändå inte att det kommer att påverka bloggosfären särskilt mycket.

– Majoriteten bloggar faktiskt för att de tycker att det är kul, utan minsta tanke på ekonomisk kompensation, säger han. Manolo och Feber inspirerar nog bara ett fåtal. Det ska bli betydligt intressantare att se om det kan växa fram nischade bloggar eller sådana som helt kan finansiera sig själva. Antingen med väldigt unikt material, eller med hjälp av attityd.

Technoratis rapport visar att den internationella bloggosfären har stora problem med spam, det vill säga: fejkade bloggar och blogginlägg. En tiondel av alla nya bloggar är spamgenererade och sex av tio automatiska meddelanden om att en blogg har blivit uppdaterad är i själva verket rena bluffar i syfte att skapa uppmärksamhet. Dessa spammare räknas dock inte in i statistiken.

Även i Sverige har fler och fler företag insett att de kan utnyttja bloggarnas öppna kommentarssystem för att göra gratisreklam för sina tjänster eller produkter. Men enligt Erik Stattin är det ännu inte ett bekymmer för särskild många svenska bloggar.

– De allra flesta använder tjänster som har mer eller mindre inbyggd spamhantering, säger han, hostade tjänster som Blogger, Blogg.se eller Passagen. De som kör egna verktyg, som WordPress eller Movable Type har så klart större problem, men precis som Technorati blir bättre på att rensa ut spam, så blir spamskydden för bloggverktygen mer och mer sofistikerade.

Över hela världen skrevs det under den förra halvårsperioden i snitt 1,2 miljoner verkliga blogginlägg om dagen, vilket innebär 50.000 inlägg i timmen.

Under den senaste halvårsperioden nåddes tre riktiga toppar i statistiken, den första vid terrordåden i London, det andra vid orkanen Katrina och den tredje när den amerikanske domaren Samuel Alito förhördes. Johan Larsson, som med sina sajter håller uppsikt över den svenska bloggosfären, menar att det är stora skillnader mellan svenska och amerikanska bloggar.

– Technorati är ganska självklart fokuserat på den amerikanska bloggosfären, säger han. Hur många svenska bloggar brydde sig till exempel om utfrågningarna av juristen Samuel Alito?

ANNONS

Erik Stattin känner inte heller igen sig i statistiken.

– Jag har en rätt spretig blogg och skriver om det mesta, och dessutom en rätt medveten strategi om att inte alltid skriva om världshändelser som vanlig media eller andra bloggar skriver om.

För att sätta siffrorna i ett sammanhang är bloggosfären i dag 60 gånger större än den var för tre år sedan och den fördubblas varje halvår. Hur ser det då blogglandskapet ut om tio år? Erik Stattin ser bilden framför sig.

– Det kommer så klart att bli mer multimedialt, till exempel ljud/musik- och videocasting. Och mobilt, men grundtanken finns kvar. Att ha en plats där man uttrycker sig, det må vara om dagens frukost eller om ens politiska åsikter.

Johan Larsson är säker på att blogghypen har lagt sig, nu hör ordet blogg till allmänbildningen.

– 2005 var bloggen som Paris Hilton – nytt, spännande och kontroversiellt. 2006 är bloggen som Jerry Seinfeld – ett välkänt namn man antingen älskar eller inte bryr sig om.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS