Mer än femhundra miljoner kronor som satsades i den globala kampanjen mot aids nådde inte de aidsdrabbade. Oprah Winfrey framstod som en garant för kampanjen – men det hjälpte inte. Här är företagen som satsade så galet.
En halv miljard nådde inte aidsoffren
Mest läst i kategorin
Kändisar som Oprah Winfrey, Steven Spielberg och Bono har visat sig på stora annonsplanscher för att samla in pengar till aidsdrabbade barn.
Enligt branschtidningen Advertisning Age har företag som Apple, Gap, Motorola och American Express satsat drygt 100 miljoner dollar.
Förväntningarna var höga. Men insamlingen världen över resulterade bara i 18 miljoner dollar – en totalförlust.
Kritikerna till Red-kampanjen, där flera företag hjälper till att samla in pengar till aidsdrabbade barn genom att sälja specialdesignade röda produkter, menar att det är företagen själva som tjänar mest på insamlingen.
– Red-kampanjen menar att konsumtion är botemedlet mot världens ondska. Kan vi inte bara fokusera oss på vad som är den enda lösningen – att skänka pengar, säger Ben Davis, creative director på World Pictures Ideas.
Han och de andra kritikerna menar att det är bättre att skänka pengar direkt till The Global Fund. De menar att ”shoppa är inte en lösning. Köp mindre, skänk mer”.
Medan insamlingen har pågått har klädjätten Gap själva bekostat 7.8 miljoner dollar på marknadsföringen av sina röda tröjor. Mobiltillverkaren Motorola har lagt ut ett okänt belopp på röda mobiltelefoner, Red-kampanjen hade ett eget vip-rum klätt i rött på Grammy Award och Apple har lagt ut ett okänt belopp på röda ipod.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.