Canal Plus såg sina sändningsrättigheter till NHL förvandlas till grus. Samtidigt blev deras rätt att sända Elitserien guld värd. Men Hockeyligan sålde sig för billigt.
Elitserien räddar Canal Plus
Mest läst i kategorin
– Våra bästa tittarsiffror någonsin. Det säger Mats Taxén, redaktionschef på Canal Plus, till Realtid.se.
Elitseriepremiären i förra tisdagen gav tittarrekord för Canal Plus.
Canal Plus hade tänkt sända sex NHL-matcher i veckan och det var en av idéerna som drev fram lanseringen av Sportkanalen i maj.
Drabbas ni hårt av NHL-konflikten?
– Vi förlorade en bra produkt men jag tror att abonnenterna har förståelse. Jag tror inte att vi tappar abonnenter totalt, säger Mats Taxén.
Canal Plus är ensamma om att kunna sända hela Elitseriematcher och kommer att sända mer än fyrtio matcher direkt. Ytterligare 100 matcher visas för dem som köper kanalens så kallade ”Säsongskort” för 80 kronor i månaden.
– Vi överväger att sända Elitseriematcherna direkt i Sportkanalen i hela Norden. I dag sänds matcherna direkt i Canal Plus i Sverige, medan repriserna går ut i Sportkanalen.
Canal Plus har kontrakt på tv-rättigheterna till Elitserien den här säsongen och nästa. Förhandlingar för kommande år inleds i vinter med sportagenten ISPR Nordic, som sedan 1997 har ett avtal med Hockeyligan som ger dem exklusiv rätt att sälja dessa. Alla parter är förtegna om hur mycket pengar det handlar om. Hockeyligans vinst fördelas på samtliga 12 Elitserieklubbar.
Får ni extra intäkter när ISPR nu har sålt sändningsrätt till Elitseriematcherna till den kanadensiska kanalen Rogers Sportsnet?
– Nej, vi har fått en klumpsumma totalt, säger Lena Bryngelson, informationschef på Hockeyligan.
Då sålde ni er för billigt?
– Ja, vi vet ju inte vad ISPR fått ut. Det är deras risk- eller vinsttagande. Men hockey är så mycket mer än tv. NHL-spelarna innebär så mycket goodwill för svensk hockey och det ökade intresset kommer våra sponsorer tillgodo och skapar mervärde.
Anders Lindh, vd på ISPR Nordic, bekräftar att ISPR kan behålla hela vinsten på försäljningen utanför Norden. Och intresset exploderade inför Elitseriepremiären.
– För två veckor sedan hörde både tjeckisk och slovakisk tv av sig och är intresserade av att sända Elitseriematcher direkt. Vad det blir vet jag inte i nuläget. Och vi för diskussioner med några amerikanska tv-kanaler, som är intresserade av att köpa highlights-paket med inslag från Elitserien, säger Anders Lindh.
Samtidigt uttrycker han sig försiktigt om förtjänsten.
– Det handlar inte om några stora pengar utanför Norden. Men den ökade exponeringen ger ett ökat värde för sponsorerna.
Men NHL-konflikten ger nya öppningar.
– Vi tittar på möjligheten att inleda ett samarbete med de som säljer sändningsrättigheter för NHL. Där hoppas jag att vi kan komma in med Elitserien.
Anders Lindh är lyrisk över NHL-spelarnas hemkomst och hoppas på att Mats Sdundin blir klar för spel i Djurgården efter nyår.
Men han är inte säker på att priset på Elitseriematcherna trissas upp när ISPR ska sluta nästa tv-avtal för säsongen 06–07.
– Jag tror inte priset påverkas. NHL-spelarna är en bra marknadsföring just nu. Samtidigt som det finns en oro för att det blir en baksmälla när NHL-spelarna försvinner. Fast jag delar inte den oron, säger Anders Lindh.
Kan Hockeyligan få mer betalt för tv-rättigheterna säsongen 06–07 med tanke på det upphaussade intresset?
– Det vågar jag inte spekulera i, säger Lena Bryngelson på Hockeyligan.
Av Svenska Hockeyligan AB:s senaste årsredovisning framgår att bolaget hade intäkter på sammanlagt 105 miljoner kronor under bokslutsperioden maj 2002 till april 2003. Av dessa kunde cirka 100 miljoner kronor delas ut till klubbarna i Elitserien som äger 1/12 var. Det motsvarar en intäkt på 8,3 miljoner kronor per klubb. Hur mycket som är intäkter från tv-rättigheter respektive centrala sponsoravtal redovisar inte Hockeyligan.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.